Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa

Publicerad 2021-02-11

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.

- Anställda i den kvinnodominerade välfärden har legat högst i statistiken när det gäller stressrelaterad ohälsa under lång tid. Trenden måste brytas, arbetslivet behöver inte vara sjukt stressigt.  Regeringens nollvision mot stressrelaterad dödlighet är en tydlig signal till arbetsgivare att arbetsmiljön i den kvinnodominerade välfärden måste förbättras omgående. Nu krävs bättre villkor för medarbetare och chefer och en balans mellan krav och resurser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision är positiv till att regeringen vill utveckla Arbetsmiljöverkets tillsynsinsatser. Men det räcker inte. Vision uppmanar regeringen att ge Arbetsmiljöverket i uppdrag att genomföra en treårig tillsynsinsats med särskilt fokus på chefernas organisatoriska förutsättningar.

- Ledarskapet är nyckeln till en god arbetsmiljö. Idag är förutsättningarna för chefer i den kvinnodominerade omsorgen betydligt sämre än på andra delar av arbetsmarknaden. När chefer inte har tid att leda påverkas arbetsmiljön för medarbetarna och omsorgen om medborgarna på ett negativt sätt, säger Veronica Magnusson.

Hot, våld och trakasserier är ett växande problem som drabbar Visions medlemmar, bland annat inom socialtjänsten. Visions senaste socialchefsrapport visar att drygt var tredje socialchef blivit utsatt för personangrepp, kränkning, hot eller våld under det senaste året.

- Arbetsgivare måste göra betydligt mer för att motverka hot och våld och skydda sin personal. Utöver en oacceptabel arbetsmiljö för chefer och medarbetare innebär utsattheten i förlängningen ett hot mot demokratin, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

352 nya medlemmar under maj

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Gå till frågeforum