Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Vision tecknar semesteröverenskommelse med SKR och Sobona

Publicerad 2020-04-23

Vision har tecknat en central överenskommelse med arbetsgivarparterna SKR och Sobona om avvikelse från lag och avtal gällande hantering av semester under 2020.

Vision och arbetsgivarparterna är överens om att perioden för huvudsemester under 2020, utöver maj till september, även ska omfatta december. Syftet med att utöka perioden för huvudsemestern är att skapa bättre förutsättningar för att medarbetare ska få sin huvudsemester under 2020 och att den planeras på ett ordnat sätt.

- Visions medlemmar jobbar under tuffa förutsättningar och gör fantastiska insatser. Trycket på välfärden är hårt och riskerar att påverka sommarsemestrar. Med denna överenskommelse skapar vi förutsättningar för medarbetarna att få återhämtning i år, för chefer att planera verksamheten och för dem som skjuter fram semestern att bli kompenserade, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Överenskommelsen innebär bland annat att huvudsemester – helt eller delvis – kan läggas även i december. Det ska i första hand ske genom frivillighet och medarbetarna kompenseras då med 7 500 kronor extra per vecka samt extra semesterdagar. Kompensationen för de medarbetare som får sin pågående semester indragen kommer att utökas. Det innebär att medlemmarna, utöver fem extra semesterdagar, även får en ekonomisk kompensation på 3 000 kronor.

-  Vila och återhämtning är nödvändigt för att medarbetarna ska orka jobba året ut, och det vill vi verkligen värna om. Genom att skapa ordning och reda säkerställer vi att medlemmarna får ta ut semester i år och att de som skjuter fram semestern får en bra kompensation, säger Veronica Magnusson.

Arbetsgivarna kan enligt ordinarie avtal, utöver möjligheten att förlägga huvudsemester under perioden maj till september, även förlägga semester i oktober, november och december om det finns särskilda skäl. En pandemi, som innebär att bemanningen inte kan säkras i samhällsviktiga funktioner, är typiskt sett särskilda skäl.

Fakta om överenskommelsen

• Parterna är överens om att besked om semesterförläggning ska lämnas senast en månad innan ledighetens början.
  • Parterna är överens om att perioden för huvudsemester semesteråret 2020 även ska omfatta vecka 49-53. Huvudsemesterperioden är vanligtvis månaderna juni - augusti, och kan även förläggas i maj och september efter lokal förhandling enligt medbestämmandelagen (MBL).
  • För varje hel semestervecka som förläggs i vecka 49-53 2020 ersätts arbetstagaren med 7 500 kronor.
  • Arbetstagaren kan kompenseras med som mest 5 extra semesterdagar om huvudsemestern avbryts på arbetsgivarens begäran. Sådan semesterdag ska förläggas under semesteråret. Parterna är överens om att en arbetstagare som har kompenserats med 5 extra semesterdagar har rätt till ett engångsbelopp om 3 000 kronor.

Läs mer om avtalet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070- 746 21 24.

315 nya medlemmar under december

Nr 5 2020

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se