Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Vision: Satsningen på 2,2 miljarder missar ledarskapet

Publicerad 2020-05-12

Det räcker inte med satsningar på kompetenshöjning för att hejda personalgenomströmningen i äldreomsorgen, menar Vision. Arbetsgivarna måste erbjuda bra arbetsvillkor där chefer ser och stöttar medarbetarna. För att klara det krävs mer ledarskap och fler chefer som tar ansvar för medarbetarnas arbetsmiljö och verksamhetens kvalitet.

- Just nu sliter omsorgscheferna för att hindra smittspridning och skapa en säker arbetsmiljö för sina medarbetare. Samtidigt ser vi att förutsättningarna ofta brister och att chefer saknar stöd. Under pandemin riskerar det att få stora konsekvenser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

I en färsk enkät där Vision frågat 570 enhetschefer inom kommunal äldreomsorg svarade nästan en fjärdedel att de funderat på att returnera sina arbetsmiljöuppgifter till en överordnad chef då de saknar resurser för att skapa en säker arbetsmiljö för sin personal. Det är en tydlig signal om att chefernas möjlighet att stötta sin personal måste stärkas.

Chefer inom vård och omsorg den grupp på arbetsmarknaden som har flest medarbetare per chef. År 2009 var det genomsnittliga antalet medarbetare per chef i den kommunala äldreomsorgen 54. 2015 hade det ökat till i genomsnitt 60. Trots att båda enskilda kommuner och arbetsgivarorganisationen SKR sedan dess uttalat hur viktiga cheferna är för att skapa att skapa god verksamhet med bra arbetsmiljö kan vi endast se marginella eller inga positiva förändringar.

- Forskning visar att allt för många medarbetare per chef minskar engagemang och arbetstillfredsställelse samt leder till ökat missnöjde med arbetsmiljön, ökad sjukfrånvaro och därmed större personalomsättning. Hög personalomsättning innebär allvarligt negativa effekter för äldreomsorgen och möjligheten att minska smittspridning av Covid-19, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24.

10 nya medlemmar under december

Nr 5 2020

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se