Vision första fackförbund att rekrytera med AI-robot

Publicerad 2020-01-21

Fackförbundet Vision tar hjälp av en intervjurobot för att rekrytera en ny kollega. "Det är ett sätt att komma bort från fördomar och istället fokusera på kompetens", säger Visions HR-chef Matts Hansson.

Vision är det första fackförbundet i världen som testar denna form av rekrytering. Totalt kommer nio kandidater att träffa roboten och svara på exakt samma frågor. Personerna får beskriva hur de agerar i olika situationer och på så sätt bedömas hur de kan komma att prestera i framtida arbetssituationer.

- Det här är en jättebra erfarenhet för Vision, säger Matts Hansson. Jag hoppas att vi på detta sätt kommer att göra en mer rättvis och fördomsfri rekrytering men även förbättra vårt rekryteringsarbete i framtiden.

Roboten har utvecklats av rekrytering- och bemanningsföretaget TNG tillsammans med både beteendevetare och robotingenjörer. Idén föddes när TNG ville förbättra sin rekrytering och behandla alla sökande fördomsfritt. Enligt forskning styr ofta det undermedvetna och det är lätt att leta efter personer som liknar en själv.

- Beslut baseras ofta på det som inte är kompetensbaserat, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG. Det ville vi komma bort ifrån och istället hitta den bästa kandidaten.

Fakta Roboten Tengai är utformad som ett mänskligt huvud och interagerar genom att nicka, humma och prata. Tengai tar inga egna beslut men hjälper till med ett första urval. Intervjupersonernas svar översätts till text som rekryterarna jämför med förbestämda referenspunkter. I nästa steg kallas några av kandidaterna till ett personligt möte.

Roboten har utvecklats av TNG och Furhat Robotics, ursprungligen en startup från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, detta arbete har nu resulterat i att Tengai AB fortsätter utvecklingen av intervjuroboten.

För ytterligare kommentarer kontakta Matts Hansson, HR-chef på Vision, tfn 070 579 63 95.

För pressbilder av Tengai: http://www.mynewsdesk.com/tengai-interview-robot/latest_media

1994 nya medlemmar under februari

Nr 1 2020