Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Var åttonde kan arbeta hemifrån – men får inte för arbetsgivaren

Publicerad 2020-11-26

Trots uppmaningen från Folkhälsomyndigheten och regeringen till landets arbetsgivare att möjliggöra distansarbete arbetar var åttonde anställd på en arbetsplats där hemarbete inte tillåts, även då arbetsuppgifterna går att sköta hemifrån. Det visar en undersökning som Vision genomfört bland drygt 5000 medarbetare i kommuner, regioner, bolag och kyrkan. Samtidigt skiljer sig arbetsgivarnas inställning till distansarbete åt över landet.

Visions undersökning visar att var fjärde medarbetare i ett välfärdsyrke jobbar hemifrån under halva arbetstiden eller mer. Samtidigt svarar var åttonde anställd (12 procent) att hen skulle vilja arbeta hemifrån och att arbetsuppgifterna går att utföra på distans, men att arbetsgivaren inte tillåter det.

Inom yrkesgruppen vårdadministratör vill var fjärde medarbetare arbeta på distans och har arbetsuppgifter som tillåter det, men arbetsgivaren säger nej. Men också medarbetare som arbetar med politik- och samhällsfrågor, ekonomi och administration svarar att de vill utföra sina arbetsuppgifter på distans och att arbetsuppgifterna tillåter det, men trots det säger arbetsgivaren nej.

- Vår undersökning visar att stora delar av välfärdens verksamheter sköts på distans, och att det fungerar bra. Men vi ser också att fler arbetsgivare behöver göra ett jobb kring de nya riktlinjerna, utarbeta tydligt stöd till cheferna och skapa fler möjligheter till distansarbete. Alla som kan måste ges möjlighet att jobba från hemmet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Distansarbete förekommer i minst utsträckning i Norrbottens län, Skånes län, Jönköpings län och Dalarnas län. I Västernorrlands län, Gävleborgs län, Värmlands län och Västmanlands län är arbetsgivare mest positiva till att låta medarbetarna arbeta utanför kontoret.

Vision ställer följande krav på arbetsgivare:

• Alla som kan måste ges möjlighet att arbeta från hemmet.
  • Arbetsgivarna måste ha en strategi för distansarbetet, utarbeta stöd till cheferna och tydliggöra ansvaret för arbetsmiljöarbetet.
  • Ta tillvara dagens erfarenheter och ställ om inför arbetslivet efter pandemin.
  • Riskbedöm löpande den ordinarie arbetsplatsen och åtgärda eventuella smittrisker så att medarbetare som fortsätter att gå till jobbet arbetar under säkra former.

Undersökningen genomfördes under oktober, innan de skärpta regionala restriktionerna trädde ikraft, och besvarades av drygt 5000 medlemmar.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24. För frågor om undersökningen, kontakta Björn Cárdenas, arbetsmiljöstrateg i Vision, tfn 073- 071 13 07.

629 nya medlemmar under april

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se