Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Nytt avtal klart för medlemmar i Svenska kyrkan

Publicerad 2020-12-04

Vision och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för Visions medlemmar inom Svenska kyrkan. Avtalet ger löneökningar på 5,4 procent under 29 månader. Därutöver betalas ett engångsbelopp om 1500 kronor per medlem ut i december 2020.

Det nya löneavtalet innebär löneökningar på 3,5 procent från och med den 1 november 2020 samt 1,9 procent från och med den 1 april 2022.

- Vi är glada att ha ett nytt avtal på plats som ger goda förutsättningar för reallöneökningar. Vi kämpade hårt för att ingen skulle förlora på att avtalet blivit försenat, och fick möta arbetsgivarna på halva vägen. Nivån på 3,5 procent från den 1 november tillsammans med en extra utbetalning på decemberlönen ser vi som en kompensation för det ansvar medlemmarna tagit under våren, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Alla särskilda ersättningar, inklusive för tjänstgöring vid lägerverksamhet, räknas upp med 5,4 procent under avtalsperioden, med start den 1 november 2020.

Vision och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är överens om att löneavtalet behöver moderniseras och påbörjar därför ett arbete för utveckla den individuella lönesättningen där lön sätts efter prestation.

- Vision vill ha ett modernt löneavtal där varje medlem får en bättre möjlighet att påverka sin lön genom sina prestationer på jobbet. Det är viktigt för att Svenska kyrkan ska bli en mer attraktiv arbetsgivare för nya medarbetare, säger Veronica Magnusson.

Avtalet gäller från den 1 november 2020 till och med 31 mars 2023. Sista året är uppsägningsbart. Läs mer på Kollektivavtal för Svenska kyrkan (vision.se)

Cirka 5000 anställda i Svenska kyrkan, till exempel församlingspedagoger, ekonomer och präster, omfattas av avtalet.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070-746 21 24.

630 nya medlemmar under april

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se