• Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

• Glöm inte att gå med i a-kassan!

Medarbetare i Svenska kyrkan ska ha inflytande över lön och arbetstid

Publicerad 2020-01-14

Reallöneökningar, en tydligare löneprocess och större inflytande över arbetstiden. Det är viktiga krav som Vision kommer att driva i avtalsrörelsen inom Svenska kyrkan. Idag överlämnar vi våra avtalskrav till Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.

- Vision vill att fler ska se Svenska kyrkan som en framtida karriärmöjlighet, inte minst unga som är på väg ut i arbetslivet. För att lyckas attrahera nya medarbetare behöver Svenska kyrkan erbjuda riktigt bra löne- och anställningsvillkor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Det handlar om att löneprocessen måste bli tydligare så att varje enskild medlem kan påverka sin lön med sin arbetsinsats. I dag har inte tillräckligt många ett lönesamtal med sin chef och många upplever att det saknas en koppling mellan lön och arbetsprestation.

Andra viktiga villkorsfrågor är möjligheten att skapa en balans mellan arbete och privatliv. Många upplever problem i känslan av att ständigt vara nåbar. Vision vill öka den enskildes inflytande över arbetstiden samt minska den totala tid som de anställda står till arbetsgivarens förfogande. Det kan ske genom arbetstidsregler och större möjlighet att växla förmåner inom anställningen.

- Medarbetare i Svenska kyrkan vill ha ett mänskligt arbetsliv med större inflytande över arbetstiden. Baksidan av flexibla arbetstider kan vara krav, uttalade eller mellan raderna, på att vara tillgänglig hela tiden. Här behövs mer tydlighet, säger Veronica Magnusson.

Vision driver också en grön omställning på arbetsplatsen och tecknande av gröna avtal. Ett grönt avtal innehåller konkreta åtaganden för verksamheten som värnar om miljön.

- Vi vill tillsammans med arbetsgivare inom Svenska kyrkan gå i spetsen för en grön omställning. Genom att teckna gröna avtal för att minska klimatpåverkan på arbetsplatsen kan vi inspirera och bidra till implementeringen av agenda 2030. Anställda kan göra stor skillnad och vi vill ge dem rätt förutsättningar, säger Veronica Magnusson.

Yrkandet omfattar drygt 5000 medarbetare inom Svenska kyrkan. Bland yrkesgrupperna finns bland andra diakoner, pedagoger, administratörer, chefer och präster. Läs yrkandet i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24, eller förhandlande ombudsman Carl Eos, tfn 073 075 36 72.

807 nya medlemmar under april

Nr 1 2020