Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Ge socialtjänsten förändrat uppdrag att arbeta förebyggande - det motverkar kriminalitet

Publicerad 2020-03-03

Regeringen har idag meddelat att ett antal statliga myndigheter får i sin instruktion att delta i det myndighetsgemensamma arbetet mot grov och organiserad brottlighet. Vision saknar dock mer satsningar på socialtjänsten än vad regeringen hittills har presenterat för att förebygga att personer hamnar i social utsatthet som kan leda till kriminella handlingar.

Socialtjänsten har hög kompetens att tillsammans med framförallt skola, förskola och polis förebygga social utsatthet och kriminalitet. Men då behöver socialtjänsten ha ett tydligare uppdrag att prioritera det förebyggande arbetet och säkerställas resurser för detta.

- Tyvärr vet vi att det förebyggande arbetet ofta prioriteras ner i kärvare ekonomiska tider vilket slår tillbaka i accelererad social utsatthet, ökad kriminalitet och högre kostnader på sikt för hela samhället. Stora delar av socialtjänstens resurser läggs i dag på omfattande utredning och dokumentation. En del av dessa resurser kan istället frigöras till att snabbt fånga upp personer och tillhandahålla insatser som gör skillnad, det är dags för ett paradigmskifte inom socialtjänsten, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Visions uppmaning till regeringen och dess särskilda utredare Margareta Winberg är att:

• förtydliga lagstiftningen kring socialtjänstens förebyggande uppdrag
  • säkerställa att kommunerna har resurser för att prioritera det förebyggande sociala arbetet
  • lagstifta om att alla kommuner ska tillhandahålla vissa sociala insatser utan föregående utredning och behovsbedömning
  • förbättra förutsättningarna till samverkan mellan skola, polis och socialtjänst genom att lätta på sekretessregler och inrätta sociala insatsgrupper

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

315 nya medlemmar under december

Nr 5 2020

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se