Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

Ny överenskommelse för omställning i välfärden

Publicerad 2019-12-04

Vision har tillsammans med arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona undertecknat en principöverenskommelse om kompetensutveckling och omställning. Konkret innebär det att medlemmar som har jobb som kraftigt kommer att förändras eller försvinna kan få ett professionellt stöd i att komma vidare till nästa jobb. Ett nytt avtal börjar gälla den 1 maj 2020.

- Vi säkrar nu att det finns ekonomiska resurser och kunskap att göra dessa insatser. Jag är stolt över den trygghet och utveckling detta ger, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision, SKR och Sobona är överens om att tidiga omställningsinsatser och löpande kompetensutveckling ska vara i fokus i det nya avtalet. Detta kommer att vara helt nödvändigt för att säkra kompetensförsörjningen i välfärden. Arbetsmarknaden förändras i hög takt och kraven på rätt kompetens ökar hela tiden.

- Förebyggande insatser kring kompetensutveckling och omställning är avgörande för att säkra kvaliteten i välfärden. Vision och arbetsgivarna är överens om att teckna ett nytt omställningsavtal som förbättrar medlemmarnas möjligheter att bidra till verksamhetens utveckling och rustar dem inför ett förändrat arbetsliv, säger Veronica Magnusson.

Delar i överenskommelsen som stärker kompetensförsörjningen är bland annat att visstidsanställda ska omfattas av förebyggande omställningsinsatser, anställda som varit sjukfrånvarande och blivit färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet och avtalet anpassas till den höjda pensionsåldern i det allmänna pensionssystemet.

- När arbetslivet förändras ska Visions medlemmar fortsätta vara relevanta och attraktiva på arbetsmarknaden. Med denna överenskommelse skapar vi förutsättningar för medarbetarna att utvecklas under ett arbetsliv och få möjligheter till nya arbetsuppgifter och roller, hos samma eller nya arbetsgivare, säger Veronica Magnusson.

I kombination med ett nytt omställningsavtal är parterna överens om att staten behöver ta ett större ansvar för medborgarnas livslånga lärande. Staten behöver göra det lättare för personer att fortbilda, utbilda och omskola sig, och samtidigt hålla sig borta från att lagstifta om sådant som regleras i kollektivavtal.

Parterna är överens om att de turordningsregler som prövats i den nuvarande överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) nu permanentas. Turordningsreglerna, som är anpassade till sektorns förutsättningar, syftar till att snabbt kunna identifiera de anställda som är i behov av omställningsinsatser, så att arbetsgivarna ska kunna behålla kompetensen i verksamheten och undvika framtida uppsägningar.

Fakta om principöverenskommelsen

Vision har tillsammans med SKR, Sobona och övriga fackliga organisationerna i kommunal och regional sektor sedan 2016 arbetat med att stärka individer och verksamheter genom överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) och genom verksamhetsanpassade turordnings- och företrädesrättsbestämmelser.

Det nuvarande avtalet för tidig lokal omställning, TLO-KL, förlängs från sitt tidigare slutdatum 31 december 2019 och kommer nu att gälla fram till 30 april 2020. Den 1 maj 2020 träder det nya avtalet i kraft.

Enligt principöverenskommelsen är parterna överens om bland annat:

• Visstidsanställda ska omfattas av förebyggande insatser
  • Färdigrehabiliterade ska omfattas av hela avtalet
  • Åldersspecifika regler anpassas till ändringarna i allmänna pensionssystemet
  • Förebyggande insatser som finns i TLO-KL byggs in i det nya avtalet
  • Turordningsreglerna permanentas 1 maj 2020
  • Tillgängliga medel för omställningsinsatser enligt TLO-KL under 2020 bestäms till 250 miljoner kronor

Läs vidare om principöverenskommelsen för omställning och kompetensutveckling på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef, tfn 070 584 99 29.

1962 nya medlemmar under november

Nr 5 2020

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se