Lärarförbundet och Vision tecknar samverkansavtal

Publicerad 2019-12-18

Skolans roll i samhället är viktigare än någonsin och det krävs en god facklig organisering för att säkerställa bra arbetsmiljö, goda villkor och möjlighet till utveckling för alla anställda i skolan. För att uppnå detta har Lärarförbundet och Vision tecknat ett samverkansavtal.

Samverkansavtalet innehåller gemensamma utbildningspolitiska ståndpunkter, samt former för avtalssamverkan. Avtalet gäller from 1 januari 2020.

• Vi är ett fackligt professionsförbund för de som är lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och lärarstudenter.  De som efter årsskiftet anställs som lärare men saknar utbildning kommer erbjudas medlemskap i Vision. Vi kommer fortsätta jobba för att alla på en lärartjänst ska kunna skaffa sig relevant utbildning och bli medlemmar i Lärarförbundet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.

På grund av lärarbristen visstidsanställs personer på lärartjänster som saknar behörighet och examen. Den gemensamma ambitionen från förbunden är att dessa ska komma i utbildning för att bli lärare. Förändringen påverkar inte Lärarförbundets nuvarande medlemmar

Vision kommer från och med den 1 januari 2020 att organisera de som inte redan är medlemmar i Lärarförbundet och som är visstidsanställda innehavare av lärartjänster inom förskoleklass, grundskola, fritidshem, gymnasieskola, särskola, gymnasiesärskola, specialskola, vuxenutbildning eller sameskolan men som inte har lärarexamen eller studerar för att bli lärare.

• Vision har idag många medlemmar som arbetar inom skolan i andra yrken än lärare. Det handlar om t.ex. administratörer och kuratorer. Vi organiserar också personal i utbildningsförvaltningar som leder och administrerar skolverksamheten i kommunerna. Därför är det glädjande och naturligt att nu också välkomna de som visstidsanställs på en lärartjänst, men saknar lärarutbildning i Vision. Vi ser fram emot att bidra till att de nya medlemmarna får ut så mycket som möjligt av sitt arbetsliv, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

För mer info, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, 070 746 2124

Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet nås via pressjouren 08-737 69 02, press@lararforbundet.se

1111 nya medlemmar under januari

Nr 6 2019