Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden.

IT-strul kostar välfärden miljarder

Publicerad 2019-12-07

Visions medlemmar i kommuner och regioner uppskattar att de lägger i genomsnitt 34 minuter om dagen på krånglande och dåligt anpassade IT- system. Det visar en ny undersökning som Vision presenterar i dag. Den förlorade arbetstiden kostar närmare 30 miljarder kronor om året, beräknat på en medellön.

- Miljarder kronor slösas årligen bort på IT-system som inte svarar upp mot behoven. Det är tid och resurser som arbetsgivarna skulle kunna använda till att utveckla verksamheten, förbättra villkoren för medarbetarna och ge ännu bättre service till medborgarna. Visions medlemmar ska ha de bästa digitala verktygen, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision har i enkäten frågat medlemmarna hur mycket tid de dagligen lägger på IT-system som krånglar eller hänger sig, att logga in och ut ur olika program, samt andra IT-relaterade problem.

Jämfört med 2014, då en liknande undersökning genomfördes, har tidsåtgången ökat med åtta minuter. Men också behoven av kompetensutveckling har ökat. Över hälften av de svarande, 56 procent, efterlyser mer kompetensutveckling och hälften svarar att de behöver bättre digitala verktyg. Över en tredjedel anger att de inte får den utbildning de behöver för att använda IT-systemen på ett effektivt sätt.

- Detta ger en tydlig signal till arbetsgivarna att de behöver uppmuntra kompetensutveckling som ger medarbetarna nya kunskaper och färdigheter när yrkesroller förändras genom automatisering och teknikutveckling. Framtidens arbetsliv handlar om att erbjuda trygghet i omställningen, säger Veronica Magnusson.

Fler resultat från enkäten:

• En majoritet av medlemmarna är nöjda med IT-systemens användarvänlighet. Åtta av tio anser att IT-systemen uppfyller deras förväntningar och att de får den hjälp de
  • behöver från IT-supporten.
  • Inflytande över IT-systemens utveckling och utformning leder till en bättre digital arbetsmiljö. Samtidigt upplever bara 22 procent att de har inflytande vid utveckling eller inköp av IT-system. Det är en minskning med nästan 10 procent jämfört med för fem år sedan.
  • Chefer som är män uppger i högre utsträckning än chefer som är kvinnor att de har inflytandemöjligheter och kan involvera sina medarbetare vid utveckling eller inköp av IT-system.

Läs rapporten ”IT-strul kostar välfärden miljarder” på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller Björn Cárdenas, strateg arbetsmiljö, tfn 073 071 13 07.

13 nya medlemmar under december

Nr 5 2020

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se