Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Visions Veronica Magnusson: Bristen på medicinska sekreterare i Region Skåne är oroande

Publicerad 2018-12-10

Onsdagen den 12 december besöker Visions ordförande Veronica Magnusson universitetssjukhuset i Malmö för att träffa enhetschefer inom hälso-och sjukvården. En viktig fråga som kommer att diskuteras är bristen på medicinska sekreterare inom Region Skåne. I dag saknas det medarbetare på många avdelningar vilket riskerar att påverka kvaliteten på vården.

Medicinska sekreterare är nyckelgrupper i vården som kan avlasta chefer, läkare och sjuksköterskor. I Region Skåne arbetar drygt 2000 medicinska sekreterare. Men stora pensionsavgångar gör att kompetensen riskerar att försvinna. De cirka 120 medicinska sekreterare som varje år examineras från regionens fyra utbildningsorter täcker nätt och jämnt upp för de medarbetare som går i pension.

På exempelvis akutmottagningarna på Universitetssjukhuset i Malmö och Lund finns många vakanser.

- Bristen på medicinska sekreterare är allvarlig och riskerar att drabba kvaliteten på vården och i slutänden patienterna. Medicinska sekreterare är administrativa proffs som kan avlasta sjuksköterskor och läkare så att de får mer tid med patienterna, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision har länge påtalat problem med sammanpressade löner inom gruppen. I dag är lönespridningen enbart 23 procent och det skilje det väldigt lite i lön mellan en nyutexamninerad medicinsk sekreterare och en erfaren.

Region Skåne har nyligen påbörjat ett arbete för att öka lönespridningen, något som Vision välkomnar.

- Medicinska sekreterare utför ett kvalificerat arbete och måste få högre löner och moderna villkor. Då blir yrket mer attraktivt för unga. Det måste gå att göra en lönekarriär under ett arbetsliv, erfarenhet och ökad kompetens ska avspegla sig i lönen, säger Mari Sivernäs, vice ordförande Vision Region Skåne.

Program:

Kl. 12.15 – 13.15 Chefslunch med medlemmar på SUS, Malmö. Kirurgbyggnaden, Lilla konferensrummet, plan 3.

Veronica Magnusson är tillgänglig för media under dagen.

Varmt välkomna!

För mer information kontakta Nadine Ghawi, strategisk rådgivare, tfn 073 577 02 50 eller Mari Sivernäs, vice ordförande i Vision Region Skåne och sektionsordförande för sektion SUS, tfn 0418-45 40 97.

1294 nya medlemmar under mars

Nr 2 2019