Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Vision och Ångestpodden i unikt samarbete: ”Var är min kurator?”

Publicerad 2018-06-07

Nästan 50 procent av Sveriges 15- åringar upplever någon form av psykisk ohälsa. Enligt skollagen ska varje elev ha tillgång till skolkurator men många skolkuratorer är tveksamma till att deras skola lever upp till lagen, i vissa fall har en kurator ansvar för fler än 3000 elever fördelade på olika skolor. Vision och Ångestpodden kräver fler kuratorer.

- Att kuratorer som är en viktig medlemsgrupp för Vision arbetar under pressade villkor är något som vi påpekat länge. Vi inleder ett samarbete med Ångestpodden för att tillsammans lyfta kuratorernas förutsättningar och driva på en förbättring. Idag finns det ingen garanti för den elev som mår dåligt att faktiskt få hjälp i skolan. Elever ska ha rätt till en kurator och en kurator ska ha rätt stöd och förutsättningar för att kunna utföra sitt arbete rättssäkert och professionellt, det säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Ångestpodden har länge drivit frågan om elevernas psykiska ohälsa och behovet av fler kuratorer.

- Tänk dig att du går i åttonde klass. Du har precis fått din första panikångestattack. Kanske för att du är högpresterande och känner press ifrån skolan eller för att du under en lång tid känt ett utanförskap. Du har bestämt dig för att ta det första och kanske svåraste steget till att må bättre, söka hjälp. Men när du väl går till din skolkurator får du vända i dörren eftersom hen inte jobbar regelbundet, säger Ida Höckerstrand, medgrundare till Ångestpodde

- Vi har bevittnat många berättelser där elever som har mått dåligt blivit ännu sämre när de har insett att deras skolkurator bara är tillgänglig på skolan några dagar i veckan eftersom kuratorn är ensamt ansvarig för tre skolor samtidigt. Den psykiska ohälsan ökar likaså självmordsförsöken. Det här är vardag för så många unga människor och det är inte hållbart längre. Vi måste agera innan flera ungdomar mår sämre, säger Sofie Hallberg, medgrundare till Ångestpodde.

Samarbetet mellan Vision och Ångestpodden är långsiktigt i syfte att belysa kuratorers förutsättningar och elevers behov av sin skolkurator.

Kampanjen startar idag 7 juni, genom lansering av Ångestpoddens poddavsnitt 176. #varärminkurator med medverkande Veronica Magnusson: https://www.acast.com/angestpodden/176-vararminkurator samt kortfilmsserien ”Var är min kurator” som har producerats av PANC Productions:  https://www.youtube.com/watch?v=OABm5atyj2s&lc=z23qej2qlqm3d1ztmacdp43bilgf1hcoqwajju4bwx5w03c010c

Mer information finns på kampanjsidan: www.vararminkurator.com

Följ kampanjen i sociala medier genom hashtaggen #varärminkurator

Vision och Ångestpodden står också värdar för ett frukostsamtal i Almedalen den 3/7 för att lyfta den psykiska ohälsan bland ungdomar.

För ytterligare kommentarare, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn: 070- 746 21 24.

Ångestpodden - Sofie Hallberg, tfn: 072- 711 19 93 och Ida Höckerstrand, tfn: 076- 321 09 73.

724 nya medlemmar under december

Nr 8 2018