Ny undersökning: Ovanligt med sociala krav i offentliga upphandlingar

Publicerad 2018-08-22

Det finns goda möjligheter att ställa krav i nivå med kollektivavtal vid offentlig upphandling. Det anser en majoritet av Visions medlemmar som jobbar som upphandlare i kommuner, landsting och regioner. Trots det menar många att de ekonomiska kriterierna värderas högre när beslut ska fattas samt att den politiska viljan till schystare upphandling ofta saknas.

Vision har frågat 200 medlemmar som jobbar som upphandlare, upphandlingschefer, upphandlingsjurister och upphandlingsstrateger i kommuner, landsting och regioner om förutsättningarna för en schystare upphandling. En tydlig majoritet bedömer att det är möjligt att ställa upphandlingskrav i nivå med kollektivavtal i mycket stor utsträckning eller ganska stor utsträckning. Endast två procent säger att det inte alls är möjligt.

I praktiken värderas dock de ekonomiska kriterierna tyngst i upphandlingar. Visions medlemmar pekar på flera hinder för att ställa arbetsrättsliga krav. Vanligast är att ekonomiska kriterier ofta är högre prioriterade än sociala krav. Många pekar också på att det saknas en politisk vilja att ställa arbetsrättsliga krav samt att de har otillräckligt stöd från chefer i arbetet.

- Vision vill se ökade ambitioner från makthavare att ställa krav i nivå med kollektivavtal i upphandlingar. Vi behöver ett större fokus på att välfärdstjänsterna som upphandlas håller hög kvalité. Det förutsätter seriösa utförare där medarbetarna har goda villkor och kan göra ett bra jobb, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision är en Fair Union och stöttar medlemmar ute på arbetsplatserna med att ställa sociala krav i upphandlingen. Vi ser att en av nycklarna till en schystare upphandling är en bra samverkan mellan upphandlare, ekonomer och fackliga företrädare för att få till en smidig upphandlingsprocess där många perspektiv involveras.

- Att ställa tydliga krav på schysta löner och arbetsvillkor för de anställda kan motverka lönedumpning och stoppa oseriösa företag. Det är också ett sätt att ta ansvar för att Sverige bidrar till att nå internationella mål och överenskommelser kring ett gott arbetsliv för alla, säger Veronica Magnusson, som även är ledamot i Delegationen för Agenda 2030.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn: 070 746 21 24 eller Patricia Widergren, strateg, tfn: 070 680 43 64.

Läs enkäten på www.vision.se

1203 nya medlemmar under juni