Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro eller e-faktura.

Mia Wallengren, Falköpings kommun, belönas med Visions MR-pris

Publicerad 2018-09-28

Visions nationella pris för mänskliga rättigheter går till Mia Wallengren, förvaltningschef på Kultur- och fritidsförvaltningen i Falköpings kommun. Hon får priset för sitt inspirerande och systematiska arbete för mångfald och jämlikhet på arbetsplatsen.

Mia Wallengren har under sina tre år som förvaltningschef tagit initiativ till och genomfört kompetenshöjande insatser och utbildningar kring mångfald, inkludering och jämställdhet för personal, ledningsgrupp och fackliga representanter.

Insatserna har följts upp på arbetsplatsträffar och kunskapen får genomsyra organisationen på olika sätt. Bland annat genom samtal om värdegrund och hur fler kan inkluderas i de verksamheter som förvaltningen driver och ansvarar för. På detta sätt har personalen blivit mer delaktig i processen och upplever en större känsla av delaktighet.

- Jag är övertygad om människors lika värde och på vår arbetsplats vill jag att alla ska känna sig lika viktiga, och ha mod att våga testa och ta initiativ för att kunna erbjuda den verksamhet som medborgarna efterfrågar. Då får vi en organisation i rörelse och medarbetarna upplever en större tillfredsställelse på jobbet, säger Mia Wallengren.

- Det känns väldigt roligt att få uppmärksamma en chef som jobbar systematiskt med mångfald och inkludering på alla nivåer på arbetsplatsen, och som inspirerar sina medarbetare. Arbetet är en viktig nyckel för att öka tillgängligheten och kvaliteten i välfärden, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

MR-priset delades ut på fredagen den 28 septemberpå Visions förbundsmöte som hålls i Solna. Juryn, som består av Visions förbundsstyrelse med biträde av RIM (Rådet för integration och mångfald), ger följande motivering till 2018 års pris:

Mia står upp för det hon tror på och är stadig i sin övertygelse om alla människors lika värde. Hon säger ifrån när något är fel och inspirerar sina medarbetare att göra detsamma. Hon prioriterar utvecklingsarbete kring jämlikhet och jämställdhet genom att investera i utbildningar, lägga gott om tid på värdegrundsarbete och hon gör allt detta tillsammans med sina anställda. Mia är ett utmärkt exempel på hur en chef ska tänka kring och arbeta med mänskliga rättigheter och mångfald.”

För ytterligare kommentarer Mia Wallengren, tfn 0739-988 995 eller Olof Ambjörn, mångfaldsstrateg i Vision, tfn 070-329 71 75.

Läs mer om Visions arbete för ökad mångfald i arbetslivet http://vision.se/Din-trygghet/Mangfald/

949 nya medlemmar under november

Nr 7 2018