Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos Förenade Liv, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem. Är du sjukskriven, eller har varit det de senaste tre månaderna, behöver du kontakta försäkringsbolaget eftersom det ställs vissa hälsokrav för att kunna få försäkringarna. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej. Den automatiska anslutningen till försäkringarna gäller inte om du varit medlem i Vision under de senaste tolv månaderna.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar Förenade liv för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Vision: Färre medarbetare per chef i äldreomsorgen bör införas redan nu

Publicerad 2017-03-31

Chefer i äldreomsorgen bör ha max 30 medarbetare för att vara närvarande ledare. Det föreslår regeringens utredare för en nationell kvalitetsplan i äldreomsorgen. Förslaget om ett rimligt antal medarbetare per chef har mycket starkt stöd bland cheferna själva och bör införas redan nu, anser Vision.

En enkät som Vision genomfört bland närmare 600 chefsmedlemmar inom äldreomsorgen visar att nio av tio tycker att frågan om ett rimligt antal medarbetare per chef är viktig för att de ska kunna vara närvarande chefer.

Vision välkomnar därför utredaren Susanne Rolfner Suvantos förslag om ett måltal för antal medarbetare per chef. Utredningen föreslår 30 medarbetare, ett riktmärke som ska vara uppnått 2028.

- Utredarens förslag om 30 medarbetare per chef är bra, men det kan inte behövas tio år för att ställa om. Äldreomsorgen behöver närvarande chefer kan stötta sin personal, bidra till friskare arbetsplatser samt utveckla verksamheten, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Idag är chefer inom vård och omsorg den grupp på arbetsmarknaden som har flest medarbetare per chef. En bearbetning av Statistiska Centralbyråns statistik, visar att personalgruppernas storlek vuxit de senaste åren. År 2009 var det genomsnittliga antalet medarbetare per chef i den kommunala äldreomsorgen 54. Sedan dess har antalet medarbetare ökat till genomsnittligt 60 (år 2015).

Vision har tidigare presenterat en sammanställning av forskaren Klara Regnö om hur personalgruppers storlek påverkar såväl verksamhetens kvalitet som medarbetarnas hälsa. Allt för många medarbetare per chef minskar interaktionen med chefen och gör att medarbetarna känner sig mindre sedda och tenderar att bli mer missnöjda med chefen. Andra effekter som har identifierats är minskat engagemang och arbetstillfredsställelse samt ökat missnöjde med arbetsmiljön, större personalomsättning och mer problem i arbetsgrupper.

- Det är hög tid att ge chefer möjlighet att fokusera på sitt välfärdsuppdrag och ledarskap. Ett mänskligt arbetsliv i äldreomsorgen leder till ökad kvalitet – och det börjar med en närvarande chef, säger Veronica Magnusson.

PM om äldreomsorgchefernas förutsättningar bifogas.

Klara Regnös forskningssammanställning av personalgruppers storlek: /mbpublicbinaryproxy/Public/1167/2077806/ab3463e98a841ce0.pdf

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24, eller Jonas Karlsson, chefs-och ledarskapsstrateg, tfn: 076 - 133 03 31.

988 nya medlemmar under augusti

Nr 05 2017