Vision Direkt

visiondirekt@vision.se

Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos Förenade Liv, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem. Är du sjukskriven, eller har varit det de senaste tre månaderna, behöver du kontakta försäkringsbolaget eftersom det ställs vissa hälsokrav för att kunna få försäkringarna. Om du inte vill ha försäkringarna måste du kontakta försäkringsbolaget och tacka nej. Den automatiska anslutningen till försäkringarna gäller inte om du varit medlem i Vision under de senaste tolv månaderna.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar Förenade liv för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Ny rapport: Orimlig arbetsbelastning i socialtjänsten

Publicerad 2017-03-09

I dag presenterar Vision nya uppgifter om arbetsvillkoren inom socialtjänsten. Anställda arbetar under en konstant tidspress, nya medarbetare hinner inte få introduktion och arbetet är starkt psykiskt påfrestande.

Uppgifterna kommer från Arbetsmiljöverkets inspektioner av socialtjänsten i 45 kommuner. Några av de brister som Arbetsmiljöverket lyfter fram är obalansen mellan krav och resurser, vilket resulterar i att många medarbetare i socialtjänsten har en ohälsosam arbetsbelastning. Inspektionerna visar också att introduktionen för nya medarbetare inte prioriteras. Hos 37 av de 47 besökta arbetsplatserna var introduktionen otillräcklig.

Alla nyanställda behöver handledning och stöd för att komma in i arbetet på bästa sätt. Inom socialtjänsten kommer många dessutom direkt från sin utbildning. Därför är det extra allvarligt när introduktionen brister här, säger Dalia Eid, som själv är socialsekreterare och ledamot i Visions förbundsstyrelse.

Vision har i flera rapporter kunnat visa att socialtjänstens problem är strukturella. En omfattande studie från 2016, av docent Wanja Astvik, visar att hälften av socialsekreterarna sällan eller aldrig har tillräckligt med tid för att utföra sina arbetsuppgifter. Fler än var tredje anser att de ofta eller mycket ofta arbetar under oacceptabel tidspress. Hela två tredjedelar känner sig psykiskt trötta efter arbetsdagen. Den bilden bekräftas nu av Arbetsmiljöverkets inspektioner, där yrket återkommande beskrivs som ”starkt psykiskt påfrestande”.

Socialsekreterare jobbar med de allra mest utsatta i vårt samhälle. De är välutbildade, kompetenta och brinner för sitt arbete. Men tyvärr saknar alldeles för många förutsättningar att kunna göra sitt bästa på jobbet. Det syns tydligt då många erfarna socialsekreterare lämnar sitt yrke eller blir sjukskrivna på grund av stress, säger Dalia Eid.

Arbetsmiljöverkets inspektioner utgår från de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö från 2016 (AFS 2015:4). Inspektionerna fortsätter till och med december 2017. Hälften har redan genomförts.

Vision har under de senaste åren pekat på förslag till åtgärder för att skapa ett mänskligare arbetsliv inom socialtjänsten.

Vi hoppas att landets socialnämnder ser inspektionerna som en vägledning för att vända trenden. Vad som krävs är balans mellan krav och resurser i verksamheten. Det handlar bland annat om en stabil bemanning, introduktion för nyanställda, samt att cheferna får ansvar för ett rimligt antal medarbetare, säger Dalia Eid.

Visions rapport ”Hur får vi balans mellan krav och resurser? Insatser för minskad arbetsbelastning i socialtjänsten” bifogas med detta pressmeddelande.

För ytterligare kommentarer: Dalia Eid, ledamot i Visions förbundsstyrelse och ordförande för Nyköpingsavdelningen, tfn 0708-35 70 76.

För information om rapporten samt kontakt med Visions lokala företrädare: Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg, tfn 072- 214 95 80.

Wanja Astvis forskningsstudie om socialtjänsten: www.pifokus.se

1082 nya medlemmar under april

Nr 02 2017