Dina uppgifter registreras i vårt medlemsregister. Med hjälp av uppgifterna betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på din lön varje månad.

Om det inte är möjligt får du ett inbetalningskort hemskickat med posten. Du kan också betala via autogiro.

Du ansluts automatiskt till försäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, och du bör noga läsa informationen som skickas hem till dig när du blivit medlem.

Är du inte fullt arbetsför när du blir medlem behöver du kontakta försäkringsbolaget, eftersom det ställs vissa hälsokrav. Med fullt arbetsför menas att du kan utföra ditt vanliga arbete utan undantag, inte får ersättning som har samband med egen sjukdom, skada eller funktionshinder, eller har vilande sådan ersättning och inte av hälsoskäl har särskilt anpassat arbete, lönebidragsanställning eller liknande. Är du sjuk kortare tid än 15 dagar räknas du som fullt arbetsför.

Om du betalar din avgift till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien att dras så, om du inte tackar nej till försäkringarna eller kontaktar försäkringsbolaget för att ändra till inbetalningskort eller autogiro.

Vi kommer att skicka dina uppgifter till de försäkringsbolag som Vision har avtal med.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan!

Vision: Minska arbetstiden för yngre medarbetare i Svenska kyrkan

Publicerad 2016-12-15

Vision presenterar i dag sina avtalskrav till Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Utöver krav på reallöneökningar vill Vision ge medlemmarna större inflytande över sin arbetstid samt minska det totala arbetstidsmåttet för medarbetare under 40 år. Syftet är att göra det enklare att kombinera jobb och familj.

-  Visions medlemmar vill ha ett mänskligare arbetsliv. Därför lägger vi vårt fokus på ett hållbart arbetsliv med möjlighet till ökat inflytande kring arbetstid och en rimlig arbetsbelastning, säger Veronica Magnusson förbundsordförande i Vision.

När det gäller krav på löneökningar så jobbar Vision för att de löneskillnader som finns mellan kvinnodominerade och mansdominerade yrken och sektorer ska minska. Vi vill också förbättra tillämpningen av löneavtalet så att det blir tydligare för alla på arbetsplatsen hur löneprocessen ska gå till.

-  Vision vill att fler ska se kyrkan som en framtida karriärmöjlighet. För att det ska bli verklighet krävs det att kyrkan kan erbjuda konkurrenskraftiga löne- och anställningsvillkor, i nivå med övrig arbetsmarknad, säger Veronica Magnusson.

För att bidra till ett jämställt arbetsliv vill Vision ge ett tillägg vid tillfällig föräldrapenning (VAB) för löner över 7,5 prisbasbelopp. Det uppmuntrar dem med högre inkomster att vara hemma med sjukt barn när det behövs. Möjligheten att få föräldrapenningtillägg ska gälla redan från första anställningsdagen.

Läs yrkandet i sin helhet på www.vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 746 21 24 eller förhandlande ombudsman Joakim Harnesk, tfn 072 227 32 01.

959 nya medlemmar under november

Nr 7 2017