Visions Veronica Karlsson besöker Nyköping

Publicerad 2014-12-08

Tisdagen den 9 december besöker Visions nyvalda förbundsordförande Veronica Karlsson socialtjänsten i Nyköping för att träffa medarbetare, chefer och politiker. Syftet med besöket är att titta närmare på arbetet som just nu görs i Nyköping för att förbättra situationen inom socialtjänsten.

- Vi får hela tiden nya rapporter om att läget inom socialtjänsten är akut. I Nyköping pågår ett aktivt arbete mellan fack och arbetsgivare med ett gemensamt mål. Att såväl medarbetarnas arbetsmiljö som kvaliteten på det stöd som utsatta människor får ska förbättras, säger Veronica Karlsson.

Vision har föreslagit att regeringen ska tillsätta en nationell socialtjänstkommission som får ett samlat uppdrag att arbeta med socialtjänstens alla delar. Tanken är att skapa bestående stabilitet vad gäller såväl arbetsbelastning, personalomsättning som introduktion.

Samtidigt är lokala, arbetsplatsnära insatser, likt de som sker i Nyköping, nödvändiga för att förbättra situationen.

Vision anser också att Socialstyrelsen bör införa ett nationellt mått för hur många ärenden en handläggare kan ha varje månad för att arbetsbelastningen ska vara rimlig.

Program:

Kl. 10- 11.30 Möte i stadshuset med chefer inom socialtjänsten och HR samt politiker. Politiker är Louise Ankarfjäll, socialnämnden, och Niklas Franzén, personalutskottet.

12- 13.00 Lunch tillsammans med biståndshandläggare på Stöd och utveckling, Västra Kvarngatan 42

13- 13.45 Besök handläggare på Barn och unga, Forsgränd 12

I samband med möten och arbetsplatsbesök finns tid för att tala med media.

Välkomna!

För ytterligare kommentarer: