Veronica Karlsson ny förbundsordförande i Vision

Publicerad 2014-11-17

Veronica Karlsson valdes i dag till ny förbundsordförande i Vision. Hon efterträder Annika Strandhäll som nyligen utsågs till socialförsäkringsminister.

- Jag är så glad över förtroendet! Vision är ett starkt och växande förbund och jag ser fram emot att vi tillsammans ska nå resultat i de frågor som är viktiga för Visions medlemmar. Inte minst handlar det om att vi måste minska de strukturella löneskillnaderna, som innebär att medarbetare i välfärden tjänar tusentals kronor mindre i månaden än medarbetare i mansdominerade branscher och sektorer. Det kan vi aldrig acceptera, säger Veronica Karlsson, nyvald förbundsordförande i Vision.

Veronica Karlsson är 33 år och har suttit i Visions förbundsstyrelse sedan 2008. Hon har varit 2:e vice ordförande i Vision sedan 2011. Veronica Karlsson är samhällsvetare och har arbetat som socialsekreterare i Norrköping. I dag arbetar hon som borgarrådssekreterare i Stockholms stadshus.

- För mig är det viktigt att Vision fortsätter att vara ett förbund som är aktivt på våra medlemmars arbetsplatser. Vi ska utmana och se till att skapa förutsättningar för våra medlemmar att utvecklas och göra ett professionellt arbete. Det handlar självklart om att få lön efter sin prestation och kompetens, men också om rimliga arbetsvillkor, arbetsmiljö och kvaliteten i välfärden. Kort sagt, det ska kännas bra att gå till jobbet, säger Veronica Karlsson.

Valet skedde i dag vid Visions extra förbundsmöte på Norra Latin i Stockholm.

643 nya medlemmar under augusti

Nr 5 2019