Första studentmedarbetaren på plats i privat sektor

Publicerad 2014-09-18

I dagarna påbörjar den första studentmedarbetaren i privat sektor sin anställning. Ekonomistudenten Sandra Olsson kommer att jobba 8 timmar i veckan på fastighetsbolaget Diös Fastigheter i Östersund. Hon är först ut att anställas under det nya avtalet, som ska underlätta för studenter att få in en fot på arbetsmarknaden.

– Som studentmedarbetare kan jag kombinera studierna med att få relevant arbetslivserfarenhet och kontakter som kan vara avgörande när jag ska söka mitt första jobb. Jag får helt enkelt in en fot på arbetsmarknaden redan när jag pluggar, säger Sandra Olsson, som läser fjärde året på ekonomiprogrammet vid Mittuniversitetet.

Att vara anställd som studentmedarbetare innebär att man arbetar maximalt 15 timmar i veckan med relevanta arbetsuppgifter samtidigt som man studerar. Som studentmedarbetare har man samma rättigheter till sjuklön vid kortare sjukfrånvaro och möjligheter att stanna hemma med sjukt barn som vid en vanlig anställning. Avtalet är det första i sitt slag i privat sektor och gäller företag som är medlemmar i fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo.

– Avtalet ger studenter möjlighet att få relevant arbetslivserfarenhet, samtidigt som det möter fastighetsbranschens behov av nya medarbetare. Med studentmedarbetaravtalet kan vi visa unga akademiker att vi är en attraktiv arbetsplats, säger Kristina Grahn Persson, HR-chef på Diös Fastigheter.

Sandra Olsson påbörjade sin anställning den 12 september 2014 och är därmed den första studentmedarbetaren i privat sektor i Sverige. Hon kommer att arbeta 8 timmar per vecka på fastighetsbolaget Diös ekonomiavdelning parallellt med studierna på ekonomiprogrammet vid Mittuniversitetet. Anställningen gäller endast under terminerna.

Det nya kollektivavtalet tecknades den 4 september i år mellan fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo och fackförbunden Unionen, Vision, Ledarna, Jusek, Sveriges Ingenjörer, Sveriges Arkitekter, Civilekonomerna och Akademikerförbundet SSR. Målet är att tio studentmedarbetare ska bli anställda i fastighetsbranschen redan under hösten 2014.

För mer information, kontakta gärna:
Sandra Olsson, studentmedarbetare på Diös Fastigheter och student på Mittuniversitetet, 073-181 80 91.
Kristina Grahn Persson, HR-chef på Diös Fastigheter, 010-470 95 70, www.dios.se
Mattias Niinisaari, samordnare för fackförbunden bakom avtalet, 070-665 08 70.

Om Sandra Olsson
- 34 år och bor i Östersund.
- Studerar fjärde året på ekonomiprogrammet vid Mittuniversitetet.
- Arbetar 8 timmar per vecka på fastighetsbolaget Diös ekonomiavdelning vid sidan av studierna.
- I framtiden vill Sandra arbeta med redovisning och revision, gärna inom just fastighetsbranschen.

Om studentmedarbetaravtalet
- Avtalet gäller endast studerande på universitet och högskola och endast under terminstid.
- Studenten får arbeta max 15 timmar per vecka i genomsnitt över anställningsperioden.
- Det ger studenterna möjlighet att arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter med koppling till studierna.
- Det är ett sätt för arbetsgivaren att säkra kompetensförsörjningen på lång sikt.
- Målet för parterna bakom avtalet är att tio studentmedarbetare ska bli anställda av fastighetsföretag redan under hösten.

Läs mer om avtalet på Fastigos hemsida: http://fastigo.se/blog/2014/09/nytt-avtal-ger-studenter-en-fot-pa-arbetsmarknaden/#.VBLP0_l_vHU

353 nya medlemmar under december

Nr 6 2019