Chef i äldreomsorgen – ett omöjligt uppdrag?

Publicerad 2014-11-25

Personalansvar för i snitt 50 medarbetare, samtidigt som arbetet styrs av politiska beslut, professionella avvägningar samt förväntningar från de äldre och deras anhöriga. Så ser verkligheten ut för många av Sveriges 5000 äldreomsorgschefer som Vision uppmärksammar i en ny rapport.

Vision har låtit två forskare undersöka villkoren för chefer i äldreomsorgen som arbetar direkt med verksamheten, så kallade första linjens chefer.

I rapporten ”Tid att leda” konstateras bland annat att första linjens chefer ställs inför ett ”omöjligt uppdrag” då det inte finns förutsättningar för ett gott ledarskap. Bland annat handlar det om allt för många underställda och bristande administrativt stöd.

- Det är inte schyst att våra chefsmedlemmar inte får rätt förutsättningar att vara bra ledare. Ledarskapet påverkar verksamhetens kvalitet, och det måste vi prata om. Det är ett viktigt perspektiv i debatten om kvalitet i äldreomsorgen som Vision vill bidra med, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Enligt rapporten saknar cheferna de förutsättningar som krävs för att nå målen om en god kvalitet i äldreomsorgen.

- Tid är en bristvara för många chefer. Chefer måste få tid för sitt ledarskap och vara närvarande och lyhörda för personalens behov, säger Veronica Karlsson.

Sedan tidigare vet vi att äldreomsorgen under de närmaste åren kommer att behöva rekrytera 2000 nya chefer. Vision ser nu fem områden där det är angeläget att insatser görs omgående:

• Ett rimligt antal underställa. Riktmärket bör ligga kring 25 personer

• Hanterbart antal och en rimlig geografisk spridning på verksamheter

• Service från expertfunktioner som fastighetsförvaltning, ekonomi, HR och administration.

• Professionellt stöd som extern handledning och tid till kompetensutveckling

• Säkra behovet av högre utbildning i ledarskap för sociala verksamheter

Kunskapsöversikten har sammanställts av Fil. dr Angelika Thelin, Linnéuniversitetet samt Fil. dr och universitetslektor Maria Wolmesjö, Linköpings universitet. Den bifogas i sin helhet med detta pressutskick.

För ytterligare kommentarer:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 072- 558 31 70.

För ytterligare upplysningar:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80 eller Jonas Karlsson, chefs- och ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076-133 03 31.

494 nya medlemmar under augusti

Nr 4 2019