Vision på Nordiskt Forum

Publicerad 2014-06-10

Vill du diskutera hur vi får ett jämställt arbetsliv? Eller få mer fakta om hur de ojämställda lönerna påverkar vår välfärd? I så fall är du välkommen att träffa Visions ordförande Annika Strandhäll på Nordiskt Forum i Malmö mellan den 12 och 15 juni.

Under Nordiskt Forum håller Vision till i monter G7 där vi pratar jämställdhet, löner och villkor. Vi är också med och arrangerar en jämställdhetspolitisk debatt mellan partiledare och ledande företrädare för sju av riksdagspartierna lördagen den 14 juni kl 17.30.

Visions förbundsordförande Annika Strandhäll deltar i flera seminarier. Bland annat är hon tillsammans med Magdalena Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna och Carina Nilsson, kommunalråd i Malmö, en av paneldeltagarna i S-kvinnornas Kraftsamling för jämställdhet” som äger rum kl 10 fredagen den 13 juni.

Annika Strandhäll kommer också att diskutera frågan Hur kan man genom avtal minska förekomsten av sexuella trakasserier?” vid ett TCO-seminarium lördagen den 14 juni kl 10.

På Nordiskt Forum sätts agendan för framtidens jämställdhetspolitik. Vision har länge visat på de jämställdhetspolitiska utmaningarna, inte minst utifrån den strukturella diskrimineringen som anställda i välfärden utsätts för.

I flera rapporter har vi kunnat visa att det handlar om just strukturell diskriminering – lönerna och villkoren i välfärden, som domineras av kvinnor, är sämre än i branscher och sektorer som domineras av män. Ta till exempel en ekonom som arbetar inom en kvinnodominerad sektor som en kommun eller ett landsting. Hen tjänar tusentals kronor mindre i månaden än en ekonom i ett mansdominerat privat företag. Under ett 20-årigt yrkesliv går hen miste om sammanlagt 6,6 miljoner kronor. Liknande siffror gäller för en mängd andra yrken.

Välkomna att träffa oss på Nordiskt Forum så berättar vi mer!

Dubbel förlust för välfärdens kvinnor

För ytterligare information kontakta:

Olof Ambjörn, jämställdhetsstrateg i Vision, tfn 070 – 329 71 75

För kommentarer kontakta: