Vision anmäler Lunds kommun

Publicerad 2014-03-24

Vision anmäler vård- och omsorgsförvaltningen i Lunds kommun till Arbetsmiljöverket. Orsaken är förvaltningens växande övertidsberg och ökande sjukfrånvaro.

-          Lunds kommun har de senaste åren använt omkring 19 miljoner kronor årligen för att täcka kostnaden för övertid. På tio år är det lika mycket som 576 årsarbetande. Samtidigt ökar sjukfrånvaron och vi ser en tydlig koppling till att de medlemmar som är i tjänst tvingas jobba mer, säger Lars Öst, huvudskyddsombud i Vision Lund.

Vision har vid flera tillfällen pekat på det växande övertidsberget vid vård- och omsorgsförvaltningen i Lund och krävt att arbetsgivaren vidtar åtgärder. Trots det har övertiden fortsatt att öka utan att någonting gjorts åt problemet.

-          Det här är mycket oroväckande. Dessvärre tror jag inte att den här situationen gäller bara i Lund. Vi ser ökande sjukskrivningar till följd av övertid bland våra medlemmar på flera håll i landet och det vore bra om den här frågan uppmärksammades även i andra kommuner, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I anmälan till Arbetsmiljöverket kräver Vision att vård- och omsorgsförvaltningen åläggs att:

• Uttala konkreta arbetsmiljömål på hur övertiden kan minskas.
  • Uttala gränsvärden för att fånga upp enskilda medarbetare/arbetsplatser innan de ekonomiska värdena blir för stora.
  • Arbeta aktivt med förebyggandet av övertidssituationer.

Bilaga: Anmälan till Arbetsmiljöverket

För ytterligare kommentarer:

Lars Öst, huvudskyddsombud i Lund, tfn 046 – 35 55 77.

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 280 85 61.

820 nya medlemmar under december

Nr 6 2019