Vision: Unga vill ha intressanta arbetsuppgifter och bra lön

Publicerad 2014-04-22

Bara 13 procent av studenterna tror att de kan få ett intressant jobb i offentlig sektor. Och färre en av tio förknippar offentlig sektor med personlig utveckling. En ny undersökning från Vision visar att kommuner, landsting och regioner har ett omfattande arbete att göra för att locka till sig framtidens arbetskraft.

Sveriges kommuner, landsting och regioner står inför en enorm utmaning. För att ersätta medarbetarna som går i pension krävs det att fler unga vill arbeta i offentlig sektor. Problemet är att få unga vuxna tror att det är här de hittar drömjobbet, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I går presenterade Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, nya siffror över rekryteringsbehovet inom vård och omsorg. Fram till år 2023 behövs det 225000 nya medarbetare, enligt SKL. Tidigare siffror från SKL har talat om att 420000 nya medarbetare behövs i välfärdssektorn inom de närmaste åren.

Klart är att kommuner, landsting och regioner har ett omfattande arbete att göra med att förändra bilden av sig som arbetsgivare för att möta rekryteringsbehovet. Det handlar bland annat om att erbjuda en konkurrenskraftig lön, kompetensutveckling och tydliga karriärvägar. Samt om att ge cheferna förutsättningarna för ett gott ledarskap, säger Annika Strandhäll.

I Visions rapport Unga om drömjobbet 2.0 har närmare 1300 studenter och unga yrkesverksamma svarat på frågor om hur de ser på sitt framtida yrkesliv. Undersökningen visar att de viktigaste faktorerna när de ska välja jobb är intressanta arbetsuppgifter, bra arbetskamrater och en bra lön. Båda grupperna värderar också personlig utveckling, trygg anställningsform och balans mellan arbetsliv och privatliv högt.

Några resultat i undersökningen:

• Hela 67 procent av studenterna anser att offentlig sektor erbjuder en trygg anställningsform. Motsvarande siffra bland unga som är yrkesverksamma i sektorn är 34 procent.

• Fyra procent av studenterna tror att de kan få en bra lön i offentlig sektor. Motsvarande siffra bland unga yrkesverksamma i sektorn är åtta procent.

• Åtta procent av studenterna förknippar offentlig sektor med personlig utveckling. Motsvarande siffra bland unga yrkesverksamma i sektorn är 15 procent.

• Knappt 13 procent av studenterna associerar arbete i offentlig sektor med intressanta arbetsuppgifter. Motsvarande siffra bland unga yrkesverksamma i sektorn är 37 procent.

För ytterligare kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 280 85 61