Vision: Teckenspråkstolkar behöver bättre villkor

Publicerad 2014-06-12

Teckenspråkstolkar jobbar ofta under hård tidspress. Samtidigt skapar bristande ledning från chefer frustration. I en ny undersökning från Vision svarar nästan hälften av teckenspråkstolkarna att de inte har tillräckligt med förberedelsetid för att utföra sitt uppdrag på ett bra sätt.

-  Teckenspråkstolkar utför ett viktigt arbete för att möjliggöra kommunikation mellan människor, i alla sammahang när döva möter hörande. Men för att kunna göra ett professionellt arbete behöver teckenspråktolkar ha goda förutsättningar. Vår undersökning visar att mycket återstår att göra, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, som organiserar många av landets teckenspråkstolkar.

Mycket tolkning sker via bildtelefoni. Med bildtelefoni följer också teknikstrul, dålig bild- och ibland även ljudkvalitet. Teknikstrul tillsammans med obefintlig förberedelsetid skapar en mycket stressig arbetssituation. Fyra av tio teckenspråkstolkar saknar samtidigt möjlighet att själva bestämma hur mycket förberedelsetid ett uppdrag kräver.

I undersökningen uppger 46 procent att de inte får tillräckligt med ledning, stöd och återkoppling från sin närmaste chef.

Sju procent av teckenspråkstolkarna uppger att de har utsatts för hot eller våld de senaste två åren.

- Det är helt oacceptabelt. Arbetsgivarna måste satsa mer på förebyggande arbete mot hot och våld. Vision anser att nolltolerans ska råda i synen på hot och våld, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

För att förbättra villkoren för teckenspråkstolkarna föreslår Vision:

• Mer tid för förberedelsearbete
  • Stöd för chefer att leda och stödja i vardagsarbetet
  • Fixa tekniken
  • Schyst upphandling av tolktjänster för rätt kompetens och rimliga arvoden
  • Nolltolerans mot hot och våld med utarbetade rutiner och handlingsplaner

Läs undersökningen Teckenspråkstolkars arbetssituation- rapport från ett älskat yrke i sin helhet.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 280 85 61

För mer information om undersökningen, kontakta:

Anneli Hagberg, välfärdspolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 216 73 95

825 nya medlemmar under december