Vision: Nytt avtal för anställda på folkhögskolor

Publicerad 2014-06-18

Löneökningar på minst 2,3 procent årligen, ökat föräldrapenningtillägg och större inflytande för medarbetarna över arbetstiden. Det är några av nyheterna i ett nytt avtal som Vision har tecknat med Arbetsgivaralliansen för anställda på folkhögskolor och friskolor.

Det nya avtalet är tvåårigt och gäller från den 1 maj i år.

- Avtalet garanterar våra medlemmar en löneökning på minst 2,3 procent per år. Det ger också våra medlemmar en möjlighet att ingå överenskommelse med sina chefer om förtroendearbetstid, vilket innebär att de får större inflytande och möjligheter att påverka sin arbetstid, säger Matteus Canevall, förhandlade ombudsman på Vision.

Bland villkorsförbättringarna finns också ett utökat föräldrapenningtillägg från fem till sex månader. Avtalet innehåller även en möjlighet att träffa överenskommelser om att växla semesterdagstillägget mot fler lediga dagar.

Omkring 450 av Visions medlemmar som bland annat arbetar som skolassistenter, administrativ personal, tekniker och ekonomer på cirka 120 av landets folkhögskolor och friskolor berörs av avtalet.

Avtalsområdet omfattar många mindre arbetsgivare utan facklig representation på arbetsplatsen. Dessa får nu vissa skyldigheter som ska fullgöras direkt mot de anställda istället för mot facket.

- Det handlar till exempel om hur kriterierna för lönesättningen ska fastställas och om övriga moment inom ramen för överläggningen. Vision ser positivt på att avtalet anpassas efter hur verksamheten ser ut och att våra medlemmar på så sätt får ett ökat inflytande, säger Matteus Canevall.

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta:

Matteus Canevall, förhandlande ombudsman Vision, tfn 072 – 515 30 02

Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman Vision, tfn 070 – 568 24 42