Nya avtalslösningar lockar fler

Publicerad 2014-02-11

Antalet avtal utan angivna nivåer ökade markant förra året. Det framgår i Medlingsinstitutets årsrapport som presenterades i dag. Vision tror att utvecklingen kan bidra till att lösa problemet med ojämställda löner.

Enligt Medlingsinstitutets prognos kommer 800 000 anställda att omfattas av avtal utan angivna nivåer, så kallade sifferlösa avtal, år 2015.

- Vision hoppas att avtal utan angivna nivåer ökar möjligheterna att lösa vårt största lönepolitiska problem, nämligen de orimliga löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade branscher och sektorer. De här löneskillnaderna drabbar både män och kvinnor och det handlar om tusentals kronor varje månad, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision och ledamot i Delegationen för jämställdhet i arbetslivet.

Vision var tidigt ute när det gäller avtal utan angivna nivåer och 2013 tecknade vi även ett sådant avtal med Sveriges kommuner, landsting och regioner.

- Vårt avtal ger oss och arbetsgivarna möjlighet att gemensamt hitta lösningar på problemet med ojämställda löner. Främst handlar det om att medarbetarna ska bli bedömda utifrån det som de åstadkommer på jobbet, sina resultat och sin erfarenhet. Det tror vi hjälper oss att minska de strukturella löneskillnaderna som drabbar alla medarbetare i välfärden, säger Annika Strandhäll.

- Vi behöver också ett större politiskt tryck i frågan om ojämställda löner, den behöver definitivt lyftas upp högre på den politiska dagordningen. Detta är ett samhällsproblem och regeringen borde ge någon av sina myndigheter ett tydligare uppdrag att analysera och bearbeta frågan om de strukturella löneskillnaderna, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare information, kontakta Kjell Svahn, ombudsman i Vision, tfn: 070- 669 18 33.

386 nya medlemmar under december

Nr 6 2019