Ny representant i Visions förbundsstyrelse

Publicerad 2014-06-26

Niklas Borg från Göteborg föreslås bli ny ledamot i Visions förbundsstyrelse. Förslaget innebär bland annat att styrelsen får en representant från en privat arbetsgivare och mindre arbetsplats, vilket är positivt för Visions fortsatta förändringsarbete.

Det är ett enigt valutskott som står bakom förslaget.

- Niklas Borg är en person som sticker ut. Han är social, lojal och ödmjuk. Samtidigt har Niklas gedigen erfarenhet från arbete i fackliga organisationer och i det lokala arbetet. Han är samhällsintresserad och driver frågor med kraft, säger Lena Mellbladh, ordförande i Visions valutskott.

- Det unika är att vi nu får in en representant från en privat arbetsgivare och mindre arbetsplats. Valutskottet tror att det kan tillföra nya dimensioner i Visions fortsatta förändringsarbete, säger Lena Mellbladh.

Niklas Borg är 42 år och kommer ursprungligen från Trollhättan. Det var där han i början av 1990-talet inledde sin fackliga bana inom Metallklubben på Saab. Numera är han bosatt i Göteborg där han arbetar som fältassistent hos Stadsmissionen och är Visions fackliga ombud.

- Jag är mycket glad över att ha föreslagits som ny ledamot i Visions förbundsstyrelse. En fråga som jag vill arbeta för att ge högre prioritet på den facklig-politiska agendan är utsattheten när man utövar sin profession, speciellt inom socialt arbete. Fältarbetare, som oftast inte upplever sig utsatta för hot och våld men de facto blir det, och socialsekreterares arbetssituation, med hög arbetsbelastning och hög risk för hot och våld, säger Niklas Borg.

Niklas Borg föreslås efterträda Mikael Stillman som nyligen lämnade sitt uppdrag i Visions förbundsstyrelse. Valet av ny ledamot sker vid Visions förbundsmöte i höst.

För ytterligare upplysningar eller kommentarer:

Lena Mellbladh, ordförande Visions valutskott, tfn 073 – 4153150

873 nya medlemmar under augusti