Akut behov av chefer inom äldreomsorgen

Publicerad 2014-03-20

De närmaste åren kommer 2.000 nya chefer inom äldreomsorgen att behöva rekryteras. Såväl kommuner som ideella och privata utförare inom äldreomsorgen står inför stora utmaningar. Det visar nya beräkningar som Vision har gjort.

Över 250.000 äldre bor i särskilt boende eller har hemtjänst i sitt eget hem. Närmare 5.000 enhetschefer inom äldreomsorgen ansvarar för att de ska få ett så bra liv som möjligt. Ska dessa chefer göra ett gott jobb krävs rätt förutsättningar, bland annat ett rimligt antal underställda.

Vision har räknat på de senast tillgängliga siffrorna från Socialstyrelsen som visar att närmare tio procent av enhetscheferna har 70 eller fler anställda. Närmare 20 procent har mellan 50 och 69 anställda. Och det trots att Socialstyrelsen har slagit fast att redan vid 30 underställda räcker inte chefernas tid till om alla arbetsuppgifter ska utföras.

Enligt Socialstyrelsens siffror skulle 1.500 av dagens enhetschefer behöva halvera antalet underställda för att verksamheten ska hålla god kvalitet. Med andra ord behöver lika många – 1.500 enhetschefer – rekryteras omgående. Till det kan läggas att omkring 500 enhetschefer inom äldreomsorgen är över 61 år och kommer att gå i pension de närmaste åren. Inom tio år har fler än var fjärde fyllt 65 år (28 %).

-          Det handlar alltså om minst 2.000 nya chefer som behöver rekryteras till äldreomsorgen inom bara några år för att inte äventyra kvaliteten i välfärden. Arbetsgivarna står inför stora utmaningar, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

-          Vision har länge drivit frågan om max 25 underställda för chefer. Siffran baseras på våra medlemmars erfarenheter om vad som är rimligt för att kunna göra ett bra jobb. Samtidigt är givetvis inte chefsfrågan bara en volymfråga. Det handlar så klart också om hur arbetet organiseras geografiskt och vilken service som ska ges, säger Annika Strandhäll.

-          En av utmaningarna är att identifiera unga medarbetare med rätt förutsättningar och få dem intresserade av ett chefsuppdrag. Framstår uppdragen som rimliga vet vi att många kan tänka sig att pröva chefsrollen. Det handlar till exempel om chefernas mandat, befogenheter och stödfunktioner, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare upplysningar:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80