Kvinna och chef – då är du också projektledare hemma

Publicerad 2014-06-10

Mer tid att tänka långsiktigt och strategiskt. En mer flexibel arbetstid. Det är önskningarna som står högst på listan för kvinnor som är chefer i välfärden. En förklaring är att tre av fyra kvinnor som är chefer också har huvudansvaret för hemarbetet, visar en ny rapport.

I rapporten har Vision tillsammans med Kairos Future undersökt arbetssituationen för 1827 kvinnor som är chefer. Många av de svarande arbetar inom välfärden.

- Rapporten ger en rad klargöranden om hur förutsättningarna skiljer sig mellan kvinnor som är chefer och män som är chefer. Det är tydligt att kvinnor som är chefer i välfärden har en tuff situation och att mycket skulle kunna förbättras, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Till exempel fortsätter många kvinnor att ha huvudansvaret i hemmet, trots att de har ett krävande chefsjobb i välfärden. Hela 74 procent uppgav att de är projektledare i hemmet. Och 20 procent uppgav att de också lägger betydligt mer tid på hemarbete än sin partner.

- Självklart bidrar detta till ökad stress och det hänger sannolikt ihop med att fler chefer i välfärden som är kvinnor än chefer som är män vill ha flexibel arbetstid, säger Annika Strandhäll.

I rapporten framgår det att kvinnor som är chefer i välfärden trivs med sitt jobb och de skulle gärna göra fortsatt karriär. Men, de saknar en tydlig kompetens- och karriärplan med kontinuerlig uppföljning. De upplever också att deras prestationer inte uppmärksammas och skulle önska att ledningen aktivt lyfte deras insatser.

- Ska vi kunna öka andelen chefer i välfärden som är kvinnor krävs en rad åtgärder. Framför allt måste dubbelarbetet minska och det kan bland annat ske med en tredje öronmärkt månad i föräldrapenningen. Arbetsgivarna behöver också aktivt fundera över hur de arbetar med jämställdhet samt genomföra årliga lönekartläggningar. För mig handlar det här i förlängningen om vilken kvalitet vi vill ha i välfärden, säger Annika Strandhäll.

LÄNK till studien om Kvinnor som är chefer

För ytterligare upplysningar om undersökningen:

Jonas Karlsson, chefs- och ledarskapsstrateg Vision, tfn 076 – 133 03 31

Olof Ambjörn, jämställdhetsstrateg Vision, tfn 070 – 329 71 75