Fackliga företrädare från hela världen på plats i Stockholm

Publicerad 2014-03-04

I stora delar av världen sjunker organisationsgraden. Hur ska trenden vändas? Den och flera andra aktuella fackliga frågor ska diskuteras vid ett internationellt seminarium i Stockholm den 5-6 mars.

Att fortsätta organisera nya medlemmar och växa i styrka är en utmaning för alla fackförbund. Det gäller både här hemma i Sverige och i ett större globalt perspektiv.

För att lyfta upp organisering ännu högre på agendan arrangerar Public Service International (PSI) Sverige i dag ett seminarium i Visions förbundshus. PSI är en global facklig organisation för offentliganställda där Visions Annika Strandhäll är vice ordförande.

På plats finns företrädare från europeiska och sydafrikanska fackliga organisationer för att samtala om förutsättningar för organisering i de olika länderna.

- I Sverige ser vi det som en självklar rättighet att organisera sig i ett fackförbund.  Så är det inte i alla delar av världen. Det här gör att det internationella fackliga arbetet är viktigare än någonsin, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

När: 5-6 mars 2014

Var: Vision, Kungsgatan 28 i Stockholm

Är ni intresserade av en intervju med någon av deltagarna eller vill veta mer om seminariet, kontakta Dan Nielsen, internationell sekreterare Vision, tfn 070 – 318 63 17.

635 nya medlemmar under december

Nr 6 2019