Vision: ”Ny rapport visar upp stora löneskillnader”

Publicerad 2013-12-18

Löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade sektorer fortsätter att vara stora. För en civilekonom handlar det nu om mer än 17.000 kronor i löneskillnad varje månad. För en personalchef är löneskillnaden närmare 10.000 kronor i månaden. Det visar en ny rapport från Vision.

Vision har för tredje året gjort beräkningar på hur mycket tre jämförbara yrkesgrupper, civilekonomer, personalchefer och it-tekniker, förlorar på att arbeta i en sektor där flest är kvinnor jämfört med en sektor där flest är män. Beräkningarna är baserade på siffror från Statistiska centralbyrån och visar att skillnaderna inte bara är svindlande – de ökar också.

Allra värst är det för en civilekonom som arbetar i en kommun. Denna civilekonom går under 20 år miste om sammanlagt 6,6 miljoner kronor. Motsvarande resultat för en personalchef eller it-tekniker är 3,7 respektive 2,6 miljoner kronor.

- Det här är tydliga exempel på de konsekvenser som de strukturella löneskillnaderna ger, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I exemplen har Vision räknat på två exakt lika jämförelsepersoner, båda 41 år gamla. Civilekonomen i en kvinnodominerad sektor förlorar 17.080 kronor i månaden i lön, jämfört med civilekonomen i en mansdominerad sektor. Det är 204.950 kronor per år. Vidare uppgår skillnaden i avtalsvärde till 39.618 kronor per år. Till det ska läggas skillnaden i pension som blir 9.400 kronor varje månad.

För en civilekonom som arbetar 20 år i en kvinnodominerad sektor och sedan lever till hen är 80 år, blir slutsumman 6,6 miljoner kronor lägre än för motsvarande civilekonom som arbetar i en mansdominerad.

- Vision har under flera år arbetat målmedvetet för att komma åt problemet med att i sektorer där flest är kvinnor tjänar alla mindre än i sektorer där flest är män. Det drabbar både män och kvinnor och för att vända utvecklingen krävs samförstånd mellan såväl parterna på arbetsmarknaden som andra samhällsintressenter, säger Annika Strandhäll.

- Det behövs konkurrenskraftiga villkor för att vi ska kunna bibehålla hög kvalitet i välfärden. Vi vet att 420.000 medarbetare med varierande bakgrund behöver rekryteras till offentlig sektor fram till 2020. Om de här löneskillnaderna fortsätter är risken stor att det blir svårt att locka den bästa arbetskraften till välfärden, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, tel 070 – 280 85 61