Vision och KFS tecknar nytt avtal

Publicerad 2012-06-05

Vision har idag tecknat ett nytt kollektivavtal med arbetsgivarparten KFS för branscherna: Anläggning, Fastighet och Näringsliv, Konsult och Service, Läns- och Regionmuseer, Parkering, Renhållning, Trafikhuvudmän, Utbildning, VA samt Vård och Omsorg.

Löneavtalet är sifferlöst och ettårigt (förutom branschen Trafik som gäller 14 mån.) och berör knappt 3000 medlemmar. Lönerevisionen ska gälla från den 1 april i år.

Det nya avtalet innehåller flera nyheter:

• Mer flexibelt för föräldralediga. Den som är föräldraledig kan få föräldrapenningtillägg även när man delar upp sin ledighet i flera perioder. För att få föräldrapenningtillägg kan man dela upp ledigheten på tre perioder, så länge varje period är minst 30 dagar i följd. Föräldrapenningtillägg innebär att arbetsgivaren fyller ut en del av glappet mellan din vanliga lön och föräldrapenningen.
  • Mer flexibel komptid. Det nya avtalet ger möjlighet att ta ut kompensationsledighet även efter 4 månader, vilket hittills varit gränsen.
  • För branschen vård och omsorg har villkoren för visstidsanställda förbättrats. Arbetsgivaren får ha en person visstidsanställd i max tre år under en femårsperiod, sedan övergår tjänsten till tillsvidareanställning om man har en blandning av vikariat och allmän visstidsanställning. Som visstidsanställd kan man nu säga upp sig även innan visstidsanställningen gått ut. Uppsägningstiden är en månad, vilket är ömsesidigt för både arbetstagare och arbetsgivare.
  • För branschen vård och omsorg gäller också högre ersättning vid färdtid. För den som kör en klient/vårdtagare i sin egen bil räknas tiden som klienten är med i bilen som arbetstid. Tillbakaresan, då man är ensam i bilen har hittills räknats som färdtid med lägre ersättning. Nu får man istället en särskild färdtidsersättning, som motsvarar kvalificerad övertid.
  • Avtalet för branschen Trafik ger lägst 3 procent på 14 månader.

Läs med om avtalet på vision.se

För med information, kontakta Britta Kärnström, förhandlande ombudsman, tfn 070 526 23 37.

820 nya medlemmar under december

Nr 6 2019