Vision håller förbundsmöte 20-23 september

På förbundsmötet 2008 sattes en rad tuffa mål upp inför 2012. Till helgen är det dags att utvärdera resultaten och slå fast inriktningen för det fortsatta förändringsarbetet för fackförbundet Vision.

På förbundsmötet i Norrköping den 20-23 september ska riktlinjerna för framtiden dras upp. Hur ska vi ge våra chefer bra förutsättningar och konkurrenskraftiga villkor? Hur ska medlemmarna inom välfärden kunna arbeta med fokus på kvaliteten? Hur ska vi driva frågan om mänskliga rättigheter och en hållbar miljö? Det är några frågor som ligger framför oss.

- Vision är Sveriges nyaste och modernaste fackförbund. Förra året vände vi trenden och ökade i medlemsantal. Nu fortsätter vi arbetet med att bli det självklara valet, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Förbundsmötet kommer också att präglas av besök av flera internationella gäster, bland dem Peter Waldorff, generalsekreterare i Public Services International (PSI), Kevin O´Malley från irländska Impact och Othusitse Bina Tsalaile från National Amalgamated LCG i Botswana. Gästerna kommer att tala om fackförbundens utmaningar i olika länder, inte minst i den ekonomiska krisens spår.

Var: Louis De Geer Konsert och Kongress i Norrköping.

Några hållpunkter under förbundsmötet:

Torsdag 20 september kl 15. Peter Waldorff, generalsekreterare i Public Services International (PSI) talar om finanskrisen och situationen för offentliganställda i världen.

Kl 15.30. Visions MR-pris delas ut till en arbetsgivare som arbetat med mänskliga rättigheter, aktivt främjat mångfald och integration samt motverkat diskriminering på arbetsplatsen.

Fredag 21 september kl 13. Visions förbundsstyrelse och ombud besöker arbetsplatser och genomför aktiviteter på olika platser i Norrköping.

Kl 17. Personval till nya förbundsstyrelsen.

Lördag 22 september kl 14.30. Internationellt seminarium om bland annat fackliga rättigheter i Afrika och fackförbundens roll i den ekonomiska krisen.

Söndag 23 september kl 11.30. Förbundsmötet avslutas med ett samtal med den nyvalda ordföranden om förbundsmötet och Visions framtid.

Varmt välkomna!

För kommentarer, ring Visions förbundsordförande Annika Strandhäll, 070 – 280 85 61.

Vid frågor eller bokning av intervjuer, ring Nina Odermalm Schei, presschef för Vision, 0730 – 567 033, Maria Martinsson, pressekreterare för Vision, 070 – 655 50 48 eller Maria Ahlsten, vik pressekreterare för Vision 070 - 277 07 64.

825 nya medlemmar under december

Nr 6 2019