Vision: Uppsägningstvistutredningens förslag devalverar arbetsrätten

Uppsägningstvistutredningen har idag överlämnat sitt förslag till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

- Vision tycker att det är ett riktigt dåligt lagförslag som påverkar våra medlemmars rättigheter och möjligheter i arbetslivet. Det leder till stora försämringar av anställningsskyddet och riskerar att försätta enskilda individer i kläm, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

De föreslagna försämringarna syftar till att minska arbetsgivarens kostnader vid rättstvister i samband med uppsägningar och avsked. Men istället drabbar de arbetstagare ensidigt och sänker värdet på arbetsrätten.

Alla tjänar på att en tvist kan avgöras på ett tidigt stadium innan den når domstol, såväl arbetsgivaren, den enskilde arbetstagaren och samhället. I Sverige har vi en extremt framgångsrik metod som gör att endast några procent av alla tvister om uppsägningar behöver avgöras av domstolar.

Det här förslaget skulle på ett avgörande sätt slå undan benen för den svenska modellen genom att den förändrar styrkeförhållandena i förhandlingssituationen på den enskilde arbetstagarens bekostnad. Dessutom skulle det förminska Arbetsdomstolens betydelse för de tvister som trots allt behöver avgöras av domstol.

- Regeringen har vid ett flertal tillfällen uttalat att den inte kommer att föreslå några stora förändringar i arbetsrätten. Vision hoppas att man står fast vid det och att utredningsförslaget aldrig blir verklighet, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare information kontakta Mikael Ruukel, förbundsjurist i Vision, tfn 072 202 46 36.

507 nya medlemmar under augusti

Nr 4 2019