Vision: ”Ta vara på de unga som vill jobba i välfärden”

Det finns ett stort intresse bland unga att jobba i välfärden, visar en ny rapport från SKL. Samtidigt sätter rapporten fingret på de villkor som måste förbättras för välfärdens medarbetare.

- Hälften av de tillfrågade säger att de skulle vilja jobba som ingenjörer, jurister eller ekonomer i välfärdssektorn. Samtidigt tvekar de eftersom de upplever att det saknas karriärmöjligheter, att lönerna är låga och arbetsmiljön dålig. Det här måste vi förändra, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Rapporten från SKL bekräftar Visions bild av att unga vill ha viktiga jobb där de kan göra skillnad i samhället. Men den visar också att vi har många gemensamma utmaningar för att lyckas rekrytera de unga till välfärden.

- I rapporten säger SKL att man måste bli bättre på att skapa karriärmöjligheter inom välfärden. Vision välkomnar beskedet. Att alla medarbetare ska få kompetensutveckling och kunna göra karriär i sitt yrke är viktiga frågor för oss. Men det måste göras mer, säger Annika Strandhäll.

- Lönerna och den dåliga löneutvecklingen är ett stort problem i välfärdssektorn, något som en ny undersökning som Vision presenterat i dag visar. Vi vet också att många chefer i välfärden har alldeles för många underställda och att de har för dåligt administrativt stöd, säger Annika Strandhäll.

För fler kommentarer ring Annika Strandhäll, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 280 85 61

820 nya medlemmar under december

Nr 6 2019