Vision: "Normen för lönebildning måste göras om"

Kvinnodominerade yrken har både sämst löner och den klart sämsta löneutvecklingen. Det visar en kartläggning som Vision har gjort av 43 olika yrkesgrupper och som presenteras i dag.

- Vår kartläggning visar att de strukturella löneskillnaderna får fler konsekvenser än vad som tidigare varit känt, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

De siffror från Statistiska Centralbyrån, SCB, som Vision har analyserat och som presenteras på Brännpunkt i Svenska Dagbladet, avslöjar ett linjärt samband mellan lönen i ett yrke och könsfördelningen i yrket.

Siffrorna visar också att de yrken som har den lägsta lönen, det vill säga de kvinnodominerade, har den mest sammanpressade lönebilden. Här är det alltså sämst möjlighet till löneutveckling under en yrkeskarriär – för både kvinnor och män.

- Allra värst är det inom välfärdssektorn, där många av Visions medlemmar jobbar. Socialsekreterare, arkivarier och bibliotekarier är några av dem som trots lång utbildning – och oavsett kön – drabbas, säger Annika Strandhäll.

- För att lösa problemet krävs ändrade värderingar – och att den rådande normen för lönebildning görs om. I dag tar normen bara hänsyn till de samhällsekonomiska förutsättningarna. Den borde också fästa vikt vid de samhälleliga värden som arbetet innebär, säger Annika Strandhäll.

Några exempel:

• Bland socionomer och psykologer är fler än åtta av tio medarbetare kvinnor. Enligt SCB tjänar de allra flesta mellan 24.000 kronor i månaden och 35.100 kronor i månaden. Det ger en lönespridning på 46 procent.
  • Bland datatekniker och dataoperatörer är åtta av tio medarbetare män. Enligt SCB tjänar de allra flesta mellan 22.000 kronor i månaden och 44.400 kronor i månaden. Det ger en lönespridning på 102 procent.
  • Bland enhetschefer är nästan sju av tio medarbetare män. Enligt SCB tjänar de allra flesta mellan 24.000 kronor i månaden och 53.600 kronor i månaden. Det ger en lönespridning på 123 procent.

För fler kommentarer, kontakta Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, 070 – 280 85 61

För upplysningar om undersökningen, kontakta Kjell Svahn, ombudsman i Vision, 08 – 789 65 48

873 nya medlemmar under augusti

Nr 5 2019