Vision: ”A-kassan måste höjas till en vettig nivå”

En modern a-kassa ska fungera som en omställningsförsäkring och skapa trygghet. Så är det inte i dag. Vision ställer sig därför bakom TCO:s förslag till en ny arbetslöshetsförsäkring.

- Taket i a-kassan har inte höjts sedan juli 2002 och är i dag bland de lägsta bland OECD-länderna. Det är ovärdigt en välfärdsstat som Sverige, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I dag får färre än 4 procent av Visions medlemmar ut 80 procent av sin lön från a-kassan vid arbetslöshet. Om taket höjdes till 27.000 kronor skulle istället närmare 75 procent av medlemmarna i Vision få 80 procent av sin lön från a-kassan vid arbetslöshet.

- A-kassan är mycket viktig för att skapa trygghet. Den ska fungera som en omställningsförsäkring för människor som är mellan två jobb och då krävs det att ersättningen ligger på vettiga nivåer, säger Annika Strandhäll.

För många av Visions medlemmar i kommunerna skulle en höjd a-kassa också få andra positiva effekter. Kommunerna har sedan förändringarna i a-kassan 2007 mött allt fler som söker försörjningsstöd. Bland våra medlemmar inom socialtjänsten har arbetsbördan, men också den psykiska pressen, ökat väsentligt. Om arbetslöshetsförsäkringen tar ett större ansvar för dem som är mellan två jobb skulle kommunernas ekonomi och arbetssituationen inom socialtjänsten också förbättras.

Vision har som ett av förbunden inom TCO varit med och arbetat fram dagens förslag. Precis som TCO tycker vi att det är viktigt att sänka a-kasseavgiften, ge fler rätt till grundersättning och att studerande med färdig examen ska få en utbildningsbonus. Förslagen skapar ökad trygghet. Unga och arbetslösa ska inte behöva hamna i försörjningsstödssystemet utan i stället omfattas av arbetslöshetsförsäkringen. Det ger större möjlighet att söka jobb inom sitt yrke och en tydligare koppling till arbetsmarknaden.

- Vi hoppas att TCO:s förslag leder till en rejäl översyn av a-kassan. I en sådan bör man också överväga att höja lägstanivån i a-kassan så att den hamnar på en rimlig nivå, säger Annika Strandhäll.

För fler kommentarer kontakta Annika Strandhäll, tfn 070 – 280 85 61

644 nya medlemmar under augusti