Välkommen utbildningssatsning inom socialtjänsten

Regeringen ger Socialstyrelsen i uppgift att ta fram ett åtgärdsprogram med utbildningssatsningar för socialsekreterare och deras chefer. Syftet är att höja rättssäkerheten i socialtjänstens arbete för barn och unga. Satsningen är efterlängtad, anser Vision, som organiserar många av landets socialchefer och socialsekreterare.

- Det är mycket positivt att regeringen går in och stöttar kommunerna när det gäller att säkra kvaliteten i den sociala barn- och ungdomsvården, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

I en ny rapport där Vision undersökt socialchefernas syn på sitt arbete står det klart att socialtjänsten står inför stora utmaningar. Det handlar till exempel om att klara personalförsörjningen och att få resurserna att räcka till strategiskt utvecklingsarbete. Samtidigt anser nio av tio socialchefer att de saknar rätt förutsättningar att ta sig an utmaningarna.

- För att socialtjänsten ska kunna upprätthålla en god kvalitet samtidigt som ramarna blir allt snävare krävs ett omfattande metod- och utvecklingsarbete. Att kunna erbjuda socialsekreterare och chefer kompetensutveckling är också nödvändigt för att kunna rekrytera fler kompetenta medarbetare framöver, säger Annika Strandhäll.

Utbildningssatsningen, som löper över fyra år, beräknas kosta fyra miljoner kronor under 2012. Därefter budgeteras 60 miljoner per år fram till 2016. Satsningen är en del av ett större åtgärdsprogram inom socialtjänsten som Socialstyrelsen ska redovisas till regeringen i februari 2013.

För ytterligare kommentarer kontakta Annika Strandhäll, tfn 070 - 280 85 61.

389 nya medlemmar under december

Nr 6 2019