Välkommen satsning på jämställdhetsforskning

I dag kom beskedet att regeringen satsar 32 miljoner kronor på forskning om praktiskt jämställdhetsarbete i offentlig sektor, näringsliv och inom högre utbildning. Beskedet välkomnas av fackförbundet Vision, som länge arbetat för ett jämställt arbetsliv.

- Det behövs till exempel mer forskning om vad som händer när ett yrke bli kvinnodominerat. Studier pekar på att lönen sjunker när andelen kvinnor ökar i ett yrke, men vi behöver veta mer om vad som händer också med status och villkor, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Annika Strandhäll är en av ledamöterna i regeringens delegation för jämställdhet i arbetslivet som nyligen påbörjat sitt arbete. Delegationen har konstaterat att det behövs ytterligare forskning inom en rad olika områden.

- Samtidigt ska vi vara medvetna om att det redan finns mycket forskning som visar att löneskillnaderna mellan kvinno- och mansdominerade sektorer är ett problem, inte minst för välfärdssektorn. Det är dags att såväl beslutsfattare i regering och riksdag som arbetsmarknadens parter börjar jobba med detta på allvar och kommer fram till resultat, säger Annika Strandhäll.

- Vision har återkommande uppmärksammat den könssegregerade svenska arbetsmarknaden och vad det får för betydelse för våra medlemmar. Våra rapporter har visat att i branscher där flest kvinnor arbetar är lönerna lägre för både kvinnor och män. I branscher där flest män jobbar är lönerna däremot högre för såväl kvinnor som män. Det här drabbar framför allt välfärdssektorn och det måste vi ändra på. Vill vi kunna ha hög kvalitet i välfärden måste vi också kunna dra till oss och behålla den bästa personalen och de bästa cheferna. Det gör man genom konkurrenskraftiga löner, bra arbetsförhållanden och möjlighet till kompetensutveckling, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare kommentarer, ring Annika Strandhäll, tfn 070 – 280 85 61.

820 nya medlemmar under december

Nr 6 2019