Socialchefsrapporten: Resursbrist hot mot socialtjänsten

Sveriges socialchefer är eniga om att stora utmaningar väntar socialtjänsten de närmaste åren. Samtidigt anser nio av tio socialchefer att de inte har tillräckliga förutsättningar att ta sig an utmaningarna. Det här visar en ny landsomfattande undersökning från Vision.

Den största utmaningen som socialcheferna beskriver är personalförsörjningen. Trots att socialcheferna tycker sig kunna erbjuda medarbetarna intressanta arbetsuppgifter, så försvåras rekryteringen av att bara fyra av tio anser sig ha möjlighet att ge en konkurrenskraftig lön. Även bristen på kompetensutveckling och karriärmöjligheter för medarbetarna är ett problem i rekryteringen.

Resurser och metodutveckling samt äldreomsorgen är andra områden där socialcheferna uppger att särskilda utmaningar och svårigheter väntas de närmaste åren.

- Om ingenting görs väntar stora problem framöver. Beräkningar visar att det kommer att behövas 100 000 nya medarbetare inom socialtjänst och äldreomsorg de närmaste 8-10 åren, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Trots att rapporten visar att så gott som alla socialchefer trivs med sitt jobb, så uppger åtta av tio att de inte har tillräckligt med tid för strategiskt utvecklingsarbete. I rapporten är det tydligt att det saknas resurser för att leva upp till politikernas mål för socialtjänsten. ”Det känns som ett ständigt krig”, svarar en socialchef.

Vision ser allvarligt på detta. Socialtjänsten ska kunna möta både nya och växande målgrupper. Samtidigt blir ramarna allt snävare och för att kvaliteten ska bibehållas krävs ett omfattande metod- och utvecklingsarbete.

- Rapporten visar att det är hög tid att de styrande politikerna, både nationellt och lokalt, ger socialcheferna resurser så att kompetensutveckling för medarbetarna och strategisk utveckling blir möjligt, säger Annika Strandhäll.

För frågor och kommentarer:

Jonas Karlsson, strateg inom chef- och ledarskapsfrågor i Vision, tfn 076 – 133 03 31

Annika Strandhäll, förbundsordförande Vision, tfn 070 - 280 85 61

873 nya medlemmar under augusti