Nytt avtal klart i Svenska kyrkan

Publicerad 2012-06-08

Ett nytt avtal har slutits mellan Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och Vision för anställda i Svenska kyrkan. Det gäller till exempel präster, diakoner, administratörer, kanslichefer och vaktmästare och gäller under tiden 1 maj 2012 – 31 mars 2012.

Utöver ett löneökningsutrymme på lägst 2,6 procent, som gäller från 1 april 2012, så införs så kallad ansvarsarbetstid. Det innebär att arbetstagaren har möjlighet att komma överens med arbetsgivaren att anpassa arbetstiden efter verksamhetens krav men också efter egna behov. Detta är ett önskemål från 70 procent av medlemmarna i Vision. Det gick inte att genomföra i den förra avtalsrörelsen, men det gick denna gången.

Dessutom höjs lägerersättningen med sju procent. Anställda får också möjlighet att efter överenskommelse växla semesterdagstillägget mot fler semesterdagar. I flera andra villkorsfrågor har också Vision fått igenom förbättringar.

- Vi är väldigt nöjda med att ha fått ett större inflytande och flexibilitet i arbetstiden i detta avtal. De anställda får större möjligheter att påverka sin arbetstid utifrån sin personliga situation och det innebär bland annat en avlastning för småbarnsföräldrar. I övrigt innehåller avtalet en hel del villkorsförbättringar som till exempel att även visstidsanställda och säsongsanställda som varit anställda 365 dagar under de senaste 24 månaderna före föräldraledigheten nu får föräldrapenningtillägg. Dessutom ökar antalet fridagar för präster med fem dagar till totalt 15, säger Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman på Vision.

-  Nu införs även en uppsägningstid på en månad för visstidsanställda arbetstagare, som är anställda för en längre period än tre månader. Det föräldrapenningtillägg för visstidsanställda som nu införs har vi inte fått igenom på andra avtalsområden. Kanske ännu viktigare är att arbetstagare som haft allmän visstidsanställning eller vikariat i mer än tre år under en femårsperiod får en tillsvidareanställning. Överhuvudtaget är vi väldigt nöjda med uppgörelsen, säger Visions ordförande Annika Strandhäll.

För mer information, kontakta Kurt Blomqvist på tfn 070 568 24 42.

396 nya medlemmar under december

Nr 6 2019