Nytt avtal klart för Visions och Akademikerförbundet SSRs medlemmar

Publicerad 2012-05-17

Vision och Akademikerförbundet SSR kom idag överens med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) om ett nytt löneavtal för 140 000 kommunal- och landstingsanställda. Det nya avtalet är på 11 månader och ger medlemmarna som grupp lägst 2,6 procent i lönepåslag. Den nya lönen gäller från och med den 1 april. Vision och Akademikerförbundet SSR har med hjälp av medlare tecknat ett avtal som garanterar ett utfall som är minst lika högt som på övriga arbetsmarknaden. Efter fyra månaders förhandling och med hjälp av medlare är detta så långt vi når.   - Vi har haft många konstruktiva förslag under förhandlingarnas gång men det enda alternativ vi fick var ett sifferlöst tillsvidareavtal. Det kunde vi inte acceptera eftersom vi i dagsläget inte har det förtroendet för många av de lokala arbetsgivarna. Vi gör nu bedömningen att detta är så långt vi når. Och vi tar med oss erfarenheter från förhandlingarna och tar nya tag inför 2013, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.  En av de viktigaste frågorna för Vision och Akademikerförbundet SSR, har under förhandlingarna varit de strukturella löneskillnaderna. Tyvärr har vi inte kunnat enas med SKL. - SKL ser inte problemet med de strukturella löneskillnaderna.  Här har vi ett stort arbete att göra för att få arbetsgivarna att förstå våra gemensamma problem. Vi vill skapa bättre förutsättningar för välfärdssektorn att kunna rekrytera de bästa medarbetarna. Vi är därmed överens med arbetsgivarna om att fortsätta utveckla den lokala lönebildningen, säger Heike Erkers, ordförande i Akademikerförbundet SSR. Avtalets innehåll i korthet: Lön: Avtalet ger medlemmarna som grupp lägst 2,6 procent i löneökning under avtalsperioden.  Lönen ska sättas individuellt och differentierat. Avtalet har inga individgarantier. Den nya lönen gäller från och med den 1 april.  Större lönespridning: Parterna är överens om att det är viktigt att arbeta med att få till en bättre lönespridning hos varje enskild arbetsgivare. Bättre regler för visstidsanställda: Arbetsgivaren får ha en person visstidsanställd i max tre år under en femårsperiod. Den som har varit visstidsanställd i över tre månader får nu en uppsägningstid på en månad. Ytterligare information ges av förhandlingscheferna Mona Tapper, Vision, tfn 070 623 98 07 och Markus Furuberg, Akademikerförbundet SSR, tfn  0708-17 44 29.

Presschefen Stina Andersson, Akademikerförbundet SSR, tfn 070 618 44 87 samt Maria Martinsson, pressekreterare Vision, tfn 070 655 50 48.

494 nya medlemmar under augusti

Nr 4 2019