Första arvodesavtalet för privata tolkförmedlingar

Publicerad 2012-01-04

Vision har idag tecknat ett arvodes- och samverkansavtal med den privata tolkförmedlingen Linguacom i Stockholm. Avtalet är det första bland privata tolkförmedlingar som anger ett arvode för tolkarnas tjänster.

Arvodesavtal har tidigare bara tecknats med kommunala tolkförmedlingar, till idag då Linguacom bryter ny mark på den privata sidan.

Samverkansavtalet går innehållsmässigt att likna vid ett centralt avtal. I samverkansavtalet anges bland annat hur tillsättningen av tolkar ska gå till, regler för tolkarnas tillgänglighet, ersättning vid kompetensutveckling och friskvård samt hur arvoderingen ska tillämpas. Ett särskilt arvodesavtal anger arvode för utbildade tolkar, auktoriserade tolkar samt tolkar med sjukvårdskompetens.

-  Det känns jättebra att Vision Rikstolk och Linguacom tillsammans kan ta ett steg mot en vettig lönenivå på våra medlemmars tjänster, samt förbättra deras arbetsvillkor. Jag hoppas att vårt avtal kommer att gå i bräschen för branschen i övrigt, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

-  Med avtalet vill vi ge en signal till tolkarna att vi värdesätter deras kunskap och professionalism. Men det är även en signal till myndigheter och klienter som använder tolkarna om att vi vill verka för att höja rättssäkerheten. Vi vill visa att våra värdeord; dialog, samarbete och kvalitet inte är tomma ord, säger Rahsan Kilic, VD Linguacom.

- Syftet med avtalet är att verka för en positiv utveckling av branschen och arbetsvillkoren, samt även bidra till att yrkets status höjs. Idag upplever många tolkar att statusen på yrket är låg. Många lämnar yrket och på vissa håll leder det till en brist på välutbildade tolkar. Tolkbristen blir i sin tur är ett hot mot rättsäkerheten inom såväl rättsväsendet som inom i vården, säger Tommy Löfgren, förhandlande ombudsman i Vision.

För mer information, kontakta Tommy Löfgren, Vision tfn 070 555 97 80, Chris Kosanovic, Vision Rikstolk tfn 070 769 24 19, eller Rahsan Kilic, Linguacom tfn 072 370 07 25.

353 nya medlemmar under december

Nr 6 2019