Fackets globala utmaningar i fokus under Visions förbundsmöte

Välkomna till ett internationellt seminarium om hur den ekonomiska krisen påverkat fackens och arbetstagarnas position på arbetsmarknaden. Bland deltagarna finns 12 representanter från utländska fackförbund, bland annat från Irland, Spanien, Botswana och Ryssland, som kommer att dela med sig av erfarenheter från hemländerna.

När: Lördagen den 22 september, kl. 14:30. Peter Waldorff håller även tal under torsdagen den 20 september, kl. 15:00.

Var: Louis de Geer Konsert & Kongress i Norrköping.

Peter Waldorff, generalsekreterare för Public Services International, samt ordförande för The Council of Global Unions. Generalsekreteraren för de offentliganställdas internationella fackförbund kommer att belysa fackliga utmaningar globalt, betydelsen av internationell solidaritet och attacken på fackliga rättigheter under den ekonomiska krisen.

Othusitse Bina Tsalaile, Botswana, president för The National Amalgamated Central, Local & Parastatal Manual Workers' Union (NACL&PMWU). Förra året deltog fackförbundet i en två månader lång strejk med över 90 000 deltagare. En av följderna efter strejken är att många unga och kvinnor börjat engagera sig i fackligt arbete. Innan år 2010 var det förbjudet för offentliganställda att genomföra strejker i Botswana.

Kevin O’Malley, ordförande för Irish Municipal, Public and Civil Trade Union (Impact). Tusentals offentliganställda på Irland har blivit uppsagda sedan 2008. O’Malley kommer att diskutera fackets roll i den ekonomiska kris som präglar dagens Irland. Hur kan facket få inflytande över krispaket och åtgärder genom förhandlingar?

Övriga internationella gäster är:

Jacek Ciacma, international secretary, Federación de Servicios a la Ciudadanía, Spanien

Juris Kalnins, president LAKRS, Lettland

Olga Klimova, international secretary ALSWU, Ryssland

Isolde Kunkel-Weber, EC member Ver.di, Tyskland

Kalle Liivamägi, president Rotal, Estland

Ronald Pötzl, head of communication, GdG-KMSfB, Österrike

Mads Samsing, vice president HK/Kommunal, Danmark

Hans-Kristian Stenestø, adviser Fagforbundet, Norge

Alexander Vasilevski, president ALSWU, Ryssland

För att boka intervjuer med de medverkande, kontakta Visions pressekreterare Maria Martinsson, 0706-55 50 48, eller presschef Nina Odermalm Schei, 0730-56 70 33. Visions förbundsmöte pågår den 20-23 september.

494 nya medlemmar under augusti

Nr 4 2019