Chefer behöver mer tid för arbetsmiljöarbete

Nästan var fjärde skyddsombud upplever att chefer och arbetsledare inte har tid att driva arbetsmiljöarbetet. Det visar en granskning av arbetssituationen för 8000 skyddsombud som TCO presenterar idag.

- Vision är det största förbundet för chefer i kommuner, landsting och regioner och vi ser allvarligt på det här. Cheferna är tillsammans med skyddsombuden nyckelpersoner för att det systematiska arbetsmiljöarbetet ska fungera och genomsyra arbetsplatsen. Vi måste skapa bättre förutsättningar för chefer att prioritera arbetsmiljöarbetet. Det kan till exempel handla om att chefer ska ha färre direkt underställda och tillgång till administrativt stöd, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

För dagens huvudskyddsombud är riskerna i den psykosociala arbetsmiljön den största utmaningen. Många medarbetare upplever en ökad arbetsbelastning, stress och bristande återkoppling. Enligt undersökningen ser skyddsombuden ett behov av kompetensutveckling inom psykosociala arbetsmiljöfrågor, konflikthantering och mobbning.

- I våras presenterade Vision ett förslag till en lag mot trakasserier i arbetslivet. Nyligen skrevs en riksdagsmotion om tydligare lagstiftning som skyddar den som utsätts för trakasserier på jobbet. Vision har också tagit fram en ny strategi för lokalt fackligt arbete mot kränkande beteenden som stöttar skyddsombuden i deras arbete, säger Annika Strandhäll.

Över hälften av de 8000 skyddsombud som svarat på frågorna anser också att de behöver kompetensutveckling inom arbetsmiljöarbete.

- Just nu sker en omfattande generationsväxling då viktig kompetens på arbetsmiljöområdet riskerar att försvinna bort från organisationerna.  Med nya medarbetare behöver man fylla på med ny kunskap. Därför är arbetsmiljöutbildningar något som bör prioriteras högt i alla organisationer, säger Annika Strandhäll.

För ytterligare kommentarer kontakta Annika Strandhäll, tfn 070- 280 85 61.

393 nya medlemmar under december

Nr 6 2019