Bättre villkor för unga och visstidsanställda i Svenska Kyrkan

Publicerad 2012-01-25

Idag har avtalskraven från Vision lämnats över till Sveriges Kyrkans arbetsgivarorganisation. Avtalet berör 4300 medlemmar. Det nuvarande avtalet går ut 30 april 2012.

Vision vill bland annat uppnå:

• Reallöneökningar åt alla medlemmar. Ett lägsta utfall om 3,6 procent per år ska avsättas för individuell fördelning.
  • Åtgärda de strukturella löneskillnader som finns mellan anställda i Svenska kyrkan och anställda i jämförbara yrken inom andra delar av arbetsmarknaden, med motsvarande utbildning och ansvar. Som ett led i att uppnå jämställda löner ska lönekartläggningar genomföras varje år.
  • Bättre villkor och ökad trygghet för visstidsanställda. Den som varit visstidsanställd i mer än två år, oavsett anställningsform, ska få en tillsvidareanställning. Uppsägningstiden ska vara en månad. Man ska kvalificera sig för föräldrapenningstillägg från dag ett.
  • Bättre villkor för unga akademiker. Fler semesterdagar för alla under 40 år.
  • Större inflytande på arbetstiden med ansvarstid. Då kan man jobba när det passar en själv och verksamheten bäst, så länge arbetstidslagen följs, 38 timmar per vecka i snitt.
  • Bättre möjlighet att komma överens med chefen om villkoren som passar bäst för anställningen.

-  Dagens arbetsliv kräver att varje enskild anställd har möjlighet att utifrån sin egen livssituation, med till exempel barn och familj, påverka arbetsvillkoren så att man kan kombinera arbetsliv och privatliv. Därför vill vi öka möjligheterna till eget inflytande kring arbete, lön och anställningsvillkor, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

- Svenska Kyrkan har ett stort behov av att rekrytera ny personal de närmaste åren. Att förbättra villkoren för unga akademiker och visstidsanställda är av strategisk betydelse för att kyrkan ska bli vinnare i konkurrensen om den nya arbetskraften, säger Annika Strandhäll.

För mer information kontakta ombudsmännen Kurt Blomqvist, tfn 070-568 24 42 eller Britta Kärnström, tfn 070-526 23 37.

Yrkandet i sin helhet finns på vision.se/avtal 2012

589 nya medlemmar under augusti