Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten. Jag kan också betala via autogiro, Kivra eller e-faktura.

Socialsekreterarna i Stockholm Stad: Nu bryter vi tystnaden!

Publicerad 2011-03-02

Socialsekreterarna i Stockholm Stad: Nu bryter vi tystnaden!

Pressmeddelande 2 mars 2011

Efter många års arbete med en växande mängd ärenden och allt sämre arbetsmiljö, så samlas nu Stockholm Stads socialarbetare kring ett gemensamt opinionsarbete. Men det är inte bara socialarbetarna som mår dåligt. Många av klienterna får inte den hjälp de har behov av. Bland klienterna finns bland annat barn och ungdom, familjer med svag ekonomi, psykiskt sjuka, missbrukare, hemlösa, sjukskrivna, arbetslösa.

Den 8 februari bjöd SKTFs Stockholmsavdelning och dess framtidsgrupp in socialarbetare från staden för en träff med socialborgarrådet Anna König Jerlmyr. Ett 80-tal anställda kom och uttryckte stark kritik mot hur arbetet är organiserat och huvudproblemet med bristande resurser och för lite personal.

Efter mötet med socialborgarrådet beslöt mötesdeltagarna att starta ett informations- och opinionsarbete för att beskriva arbetssituationen i socialtjänsten för allmänheten i Stockholm Stad och landet. En grupp socialarbetare med medlemmar i både SKTF och SSR samt oorganiserade har nu formulerat en plattform för opinionsarbetet och öppnat en Facebooksida, Nu bryter vi tystnaden, dit allmänheten och socialsekreterare ombeds inkomma med synpunkter och egna erfarenheter och ge sitt stöd till socialarbetarna. Gruppen planerar också en kampanjvecka under perioden 8 – 15 mars.

Plattformen och kampanjloggan bifogas nedan tillsammans med namn och telefonnummer till kontaktpersoner.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu bryter vi tystnaden!

Viktor, 7 år, nekas hjälp med nya kläder. Johanna, 31 årig ensamstående mamma, tvingas gå till kyrkan för att få mat. Jonny, 69 år, byter trappuppgång varje natt, för han får ingen bostad. "Det finns inga mer resurser, öka effektiviteten", säger ansvariga politiker.

Kraven på socialsekreterare och biståndshandläggare är så stora att man kan undra om de som ställer kraven (tillsynsmyndigheter, lagstiftare med flera) förstår hur verkligheten ser ut, på riktigt. Vi kan ha upp till 130 ärenden att ansvara över, där varje ärende är människor av kött och blod, ibland hela familjer.
Vi tvingas jobba över, sällan eller aldrig ges övertidsersättning, och ändå hinner vi inte täppa till luckorna. Pensionsavgångar vakanssätts för att hålla budget och vikarier tas sällan in. Politiken tar inte hänsyn till varken pris- eller löneökningar. Varje löneförhandling innebär i realiteten att vi äter oss själva inifrån. Personalomsättningen är hög och våra ambitioner kommer på skam; ett resursslöseri som vi bevittnat i många år. I vissa stadsdelar, de mest socialt belastade kan vi inte längre garantera rättssäkerheten för medborgarna.

Fattigsverige och fattigstockholm växer fram i snabb takt. Välfärdens kvalitet blir sämre och sämre. Strukturella problem som utförsäkring och hög arbetslöshet är problem som socialtjänsten aldrig kommer att klara av eller borde arbeta med.
Stockholm Stad lägger ned minst resurser per klient i hela Sverige. Samtidigt som arbetsbördan och fattigdomen ökar så går socialtjänsten i Stockholm med 41 miljoner i överskott!

Därför vädjar vi om allmänhetens stöd nu när politiken sviker. Vem försvarar det sociala arbetet? Vem försvarar ett mänskligt samhälle? Vem försvarar ett kunskapsintensivt yrke som socionomens?

Nu bryter vi tystnaden! Under veckan 8 – 15 mars startar vi en kampanj för en bättre socialtjänst i Stockholm. Du kan ge oss ditt stöd genom att gå in på vår Facebooksida, www.facebook.com/nubrytervitystnaden, och berätta om din bild, dina erfarenheter och synpunkter! Stockholm kan bättre!

Socialsekreterare i Stockholm Stad i mars 2011

Kontaktpersoner: SKTF MärtaLisa Tillema tel 070 331 93 75, SKTF Anders Tengberg tel 076 12 06 180, SKTF Maria Liv tel 073 986 35 15. SSR Ann-Marie Strömberg tel 070 752 54 83

1000 nya medlemmar under februari

Nr 1 2019