SKTF byter namn till Vision

Publicerad 2011-09-02

SKTF byter namn till Vision

Pressmeddelande 2 september 2011

Fackförbundet SKTF är ett av Sveriges största fackförbund med ca 160 000 medlemmar. SKTF har i flera år varit inne i en förnyelse- och förändringsprocess för att modernisera förbundet. En gång i tiden betydde SKTF Sveriges kommunaltjänstemannaförbund. Då fanns i princip alla medlemmar i kommunerna. Sedan har landstingsanställda tillkommit och på senare år även anställda i kyrkan, bolag och privata företag. Det är bakgrunden till det beslut som togs på SKTFs förbundsmöte 2010 att undersöka möjligheten att byta namn på förbundet. Det arbetet tog fart under våren 2011 och förbundet byter nu namn till Vision.

Förslaget har inkommit i den öppna förslagsprocess där medlemmar har kunnat föreslå ett nytt namn. Över tusen namnförslag kom in under våren 2011.

- Det är med stor glädje vi idag kan presentera vårt nya namn och vår nya logga för de 850 deltagarna på SKTF:s 75-årsjubileum i Stockholms Stadshus. Namnet Vision är ett uttryck för att medlemmarna vill ha ett bra arbetsliv, har visioner och planer för sin framtid. Vi ska göra allt vad vi kan för att arbetslivet ska bli precis så bra, som våra medlemmar vill att det ska vara. Det betyder också att vi ständigt utvecklas och aldrig står till.

- Det viktigaste nu är att vi blir mer närvarande i medlemmarnas arbetsliv och att vi får ett tydligare yrkesfokus. Våra 15 000 fackliga företrädare ska under hösten söka upp 100 000 personer på arbetsplatserna och presentera det nya förbundet och flera serviceförbättringar, bland annat en särskild ombudsman för dem med ofasta jobb. Det är vi det första fackförbundet som kan erbjuda. Nytt är också satsningar på nyanställda och att vi inrättar en personlig ombudsman för tekniker, ingenjörer och personalvetare. Vi ska inrätta ett nationellt yrkesråd för ekonomer och personalvetare. Vi ökar vår aktivitet i sociala medier. Vår medlemstidning byter namn till Tidningen Vision och vår webbplats byter namn till Vision.se, säger Visions ordförande Annika Strandhäll.

För mer information, kontakta Annika Strandhäll på tel 070 280 85 61.

813 nya medlemmar under november

Nr 6 2019